Basia Bulat på Mejeriet – väldigt hög lägstanivå!

Basia Bulat @ Kägelbanan, Stockholm, 2016-04-30 Foto: Sofia Blomgren/Rockfoto

Iklädd en guldklänning med matchande cape dansar Basia Bulat in på scenen. Det är samma fantastiska dräkt som hon bär på skivomslaget till sitt senaste album, Good Advice, som släpptes i februari i år och som är den främsta anledningen till besöket hon nu förärar oss med.

Bulat är en ganska liten människa – till storleken alltså – men med stor röst och imponerande musikalisk förmåga. Jag är imponerad av hennes fingerfärdighet och simultankapacitet. Kanske beror det på min egen högst begränsade förmåga att spela instrument, men särskilt autoharpan hon ofta ses spela – även så ikväll – ser ganska otymplig och avancerad ut. Ändå gör hon det med en lätthet som nästan är provocerande.

Det är en bra stämning och många i publiken dansar glatt på ett sätt som skvallrar om den härliga känslan av att ingen kan se dem. Basia Bulat har en fallenhet för att skapa upplevelsen av att det hon sjunger är riktat till dig och bara dig. Allting serveras med en innerlighet som inte går att värja sig mot samtidigt som det är hög igenkänningsfaktor i hennes texter.

Bortsett från att killen bredvid mig tycker att det är okej att stå och kontinuerligt släppa väder under hela spelningen, så är det en väldigt fin upplevelse. Det är sällan jag har några större problem att bestämma mig för vilken låt som var höjdpunkten, men inser att jag den här gången tvingas välja mellan åtminstone fem olika. Det är med andra ord en genomgående väldigt hög lägstanivå.

Som supportakt på en del av turnén har Bulat med sig det australienska folk-/popbandet Oh Pep! som utgörs av Olivia Harry (Oh?) och Pepita Emmerichs (Pep?) som levererar sin musik med stor inlevelse, fyndiga texter och glädje. De är en väldigt trevlig överraskning och jag ser fram emot att höra mer även från dem.

För att ha varit verksam i över elva år är det fortfarande förvånansvärt få som verkar veta vem Basia Bulat är. Hon är som en välbevarad liten hemlighet – på gott och ont. En lika liten och fint intim lokal som Mejeriet hade troligen inte varit möjlig om fler kände till henne, samtidigt som hon gjort sig förtjänt av en större publik.

Bild från spelning på Kägelbanan i Stockholm 30 april. Foto: Sofia Blomgren/Rockfoto