Cherrie – Sherihan

När Cherrie från Rinkeby släppte den samhällskritiskt smattrande förortsskildringen ”Tabanja” förra året, fick hon snabbt hög rotation på radio och klubbar och hennes text blev brett diskuterad. Låten var en personlig inblick i den oro som präglar livet för förortens mammor, systrar, flickvänner, där vapen finns alltför tillgängliga och där konsekvenserna av det är alltför påtagliga för de boende.

På Cherries debutalbum Sherihan är ljudbilden en helt annan än på ”Tabanja”, som inte heller finns med på det tio spår långa albumet. Likheten är att det är en kvinnlig värld som vi bjuds in i. Perspektivet är fortfarande dotterns, systerns, väninnans, flickvännens. Det är hennes historia som berättas, hon som också finns där bakom de dystra rubrikerna när förortens män gestaltas, men vars erfarenheter, tankar sällan lyfts fram.

Det här är ett album som handlar om hjärtesorg, gemenskap, styrkan i samhörighet, att stötta varandra när livet gör ont. Sherihan är ett helgjutet svenskspråkigt r’n’b-album. Amr Badr och Leslie Tay har producerat en samling genuint känslomässigt starka låtar som kommer att placera Cherries debut högt bland kritiker och fans länge.

Cherries vokala styrka är hennes rösts känsla av skörhet. Varje ton sitter perfekt, men smärtan, hjärtesorgen, oron präglar varje uttryck hon har. Det är ett välbehövligt album om systraskap. När hennes sång på svenska bryts av med somaliska på det korta spåret ”Haa Noolato”, en sång om frihet för det somaliska folket, påminner hon både om sina egna rötter och hur stort det faktiskt är för alla de unga svenska somaliska tjejer att ha en förebild i Cherrie.

”Mamma, var stolt när du hör mitt namn”, sjunger Cherrie i titelspåret ”Sherihan”. Jag är säker på att mamma, liksom hela Rinkeby, och snart resten av Sverige, alla är stolta över Cherrie.

[RMH Sound, 29 april]

8