Trallvänligt och lekfullt med Laser & bas på Debaser Medis

Arkivbild. Foto: Nils Linde

Arkivbild. Foto: Nils Linde

Det är inga problem att tränga sig längst fram – en förvånansvärd liten skara har dykt upp för att se Laser & bas på Debaser Medis den här aprilfredagen.

För snart ett år sedan stod de före detta Vit Päls-medlemmarna Carl Johan Lundgren och Ola Johansson på Debasers andra scen, Strand, i den då helt nya konstellationen Laser & bas. De hade precis släppt albumet Avancerad magi, som enligt Carl Johan delvis handlar om uppbrottet från Vit Päls. Iiris Viljanen (före detta Vasas flora och fauna) förgyllde då en redan festlig spelning i den finstämda duetten “Samma snack” (som på albumet framförs av Alice Boman), och de avslutade i en skrålande allsång till ABBA:s The Winner Takes it All, efter nyheten att Sverige vunnit Eurovisionsfestivalen.

Förväntningarna är höga efter fjolårets spelning när ridån går upp. Live har duon med sig gitarristen Lisa Godin från Skilla och trummisen Liam Amner från Hey Elbow. De inleder, precis som sist, med albumets första låt “Kan du känna hur det blåser”, och det tar inte lång tid att ryckas med i den trallvänliga popmusiken.

Några låtar in i spelningen gör Carl Johan ett halvhjärtat försök att prata med någon i publiken, men efter att en snubbe svamlat något ohörbart i mikrofonen i några minuter drar han istället snabbt igång den dansanta och fåordiga “Diggidibao” från nya EP:n Ciao Satan, och det blir drag på dansgolvet. Låten har de beskrivit som en korsbefruktning av Paul Simons “Graceland” och Midi, Maxi & Efti (som hade en hit på 90-talet med “Bad Bad Boys”), och när de övergår från de mer avskalade låtarna till de nya experimentlystna upptempolåtarna är det en skön befrielse från associationerna till Vit Päls.

Då och då plockar Carl Johan upp sin elektriska saxofon, till publikens jubel. Den hörs knappt över de andra instrumenten, men hans lekfulla scennärvaro får fansen att klappa uppmuntrande i takt. Men förutom att spela den härligt märkliga elektrofunkinspirerade B-sidan “Alla gator tillhör oss”, från singeln “Samma snack”, tar Laser & bas inte ut några större svängar under spelningen.

En av höjdpunkterna, “Efter festen”, som släpptes en vecka innan spelningen (och som många fans säkert förknippar med en Vit Päls-låt med samma namn), handlar om rädslan för att bli ensam kvar när alla andra försvinner in i relationer och skaffar barn. Det var också ett av skälen till att Vit Päls la ner.

– När alla får barn blir det svårt att få ihop det. Jag hade en idé om att det vore skönt att börja om, så blev det Laser & bas istället, berättar Carl Johan i senaste avsnittet av Festivalpodden.

Efter spelningen står han i baren med några fans och tar selfies. De har mycket ny musik på gång, säger han när jag frågar, säkert några låtar till sommaren. Men någon festivalspelning blir det inte – han ska ju bli farsa.