Lion’s Den bryter mot musikaliska konventioner

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Stockholmsbandet Lion’s Den släpper sin albumdebut senare i år, uppföljaren till den kassett som bandet gav ut 2014. På torsdag spelar bandet på HYMNs klubb på Debaser. Vi kollade läget med dem inför spelningen.

Berätta om inspelningen av den nya skivan!

– Skivan är inspelad och producerad av Konie (Viagra Boys, Les Big Byrd) i hans fantastiska studio Cobra. Den enda riktlinjen som vi diskuterade med Konie var att vi ville att det skulle låta som att Velvet Underground spelade Devo-låtar. Vi spelade in alla låtar vi hade, tolv stycken på tre dagar.

Kommer ni släppa albumet själva eller kommer det ges ut på något skivbolag?

– Det är inte riktigt klart hur det kommer bli än, men det kommer att bli på ett skivbolag.

Skiljer sig det nya materialet från det äldre på något sätt, har ni försökt gå i någon annan riktning?

– Ja det skiljer sig, vi rör oss nog från lofi-pop till mer new wave/postpunk-orienterad garage. Experimenterar mer med ljud och enkelhet.

Hur bildades Lion’s Den?

– Lion’s Den har bildats tre gånger, legat livlöst i ett halvår och sedan rest sig för att bli något större än vad som var. Det har kort sagt varit en ganska skakig start på grund av prioriteringar och oförutsägbara händelser. Men sedan början på 2015 är Lion’s Den Sabina Contreras Nässel på sång och bas, Anton Strandberg på trummor och Henrik Appel på sång och gitarr. Det är egentligen först nu som vi verkligen känns som ett band där alla brinner för att skapa musik tillsammans. En skulle kunna säga att vi har bildats genom att vi alla har hängt och spelat på Thomas och Lottas (Push My Buttons) event.

Vad influerar er?

– Oj det är en stor fråga, tror att det skiljer sig från dag till dag. För tillfället är vi alla inspirerade av tidiga Brian Eno och att med små medel bryta mot musikaliska konventioner och samtidigt skapa mycket ljud. En stor inspiration är även att se andra band spela, uppleva deras musik. Just nu har Stockholm en uppsjö av grymma band som Growth, Ran, Moon City Boys, Martin Savage System, L’obscurité, Munnen, Viagra Boys och massa mer.

Hur skriver ni låtar?

– När vi skriver låtar så är det oftast en av oss som har med ett skelett till replokalen och sen fyller resten på med inälvor och kött, vilket gör att allas idéer och influenser får utrymme i skapandeprocessen.

Vad har ni för planer för 2016?

– Släppa vår skiva, spela mer live, skriva massor av nya låtar och i slutet av året spela in de låtarna.


Läs mer om torsdagens spelning på Bar Brooklyn här.