Då var det återigen dags att gräva djupt i mejlkorgen och skanna av den svenska musikbloggosfären efter nya, heta band och artister. Veckans FYND är här.
Råhypnos
Nadja och Pablo i duon Råhypnos har bara spelat ihop sen 2015, men visar redan med debutsläppet “Still Unknown” att de kommer att vara att räkna med framöver. Det är mörkt och melankoliskt, doftar Nick Cave, Tom Waits och lite Tindersticks. Senare i vår kommer en sjuspårs-ep. Något att se fram emot!
Kilimanjaro
Strängnäsbandet Kilimanjaro, som singeldebuterade i förra veckan, bjuder på härligt åttiotalsnostalgisk electropop – komplett med saxofon och Moog-syntar. “7 minuter” är lika mycket ångestdisco som poppoesi. Outrot är något av det snyggaste vi hört i år.
Josefine Hellström Hansson
Inom kort släpper Malmöbaserade Josefine Hellström Hansson sin debutskiva Watercave på HMWL/Heartbreak och att ta del av denna sparsmakade sentimme-techno, är som att hamna i ett tillstånd där musikens puls upprätthåller all form av hjärtaktivitet. Stannar musiken, bryts förtrollningen.
Lyssna på gamla FYND här.
