
Brittiska shoegazebandet Novella gjorde sitt första Sverigebesök tidigare den här månaden och spelade bland annat på Plan B i Malmö. HYMNs Krister Bladh gillade vad han såg.
Novella är aktuella med debutalbumet Land, som släpptes på lilla bolaget Sinderlyn. Skivan är ett välproducerat exempel på hur man kan damma av ett sound som är ett kvarts sekel gammalt. Jag fick först upp ögonen för Novella när de släppte sin första EP för fyra år sen – då lät de mer som Vivian Girls, Las Robertas och en hel drös andra band som var populära i USA. Det vill säga – jag glömde snabbt bort dem igen. Omslaget och låttitlar som ”Eat Yourself” och ”Don’t Believe Ayn Rand” var mer minnesvärda.
Fullängdaren visar därför en enorm utveckling för bandet, som nu erbjuder ett nyanserat sound med många fler influenser i skjortärmarna. Framför allt är det sången som bär de flesta av låtarna. Detta försvinner tyvärr live, i alla fall när instrumenten inte kan separeras på samma sätt som i studion. Den blir en typisk ljudvägg à la My Bloody Valentine och det mekaniskt krautiga trumkompet på öppningsspåret (och kanske bästa låten) ”Follow” blir bara stelt. Basen kämpar för att hålla musiken i gungning, och blir i slutändan Novellas räddning.
I denna utgåva påminner bandet mest av allt om brittiska Lush platta Scar, dvs. innan de fick en producent. Kanske borde Novella göra det bästa av situation och tillåta sig att vara mer punk på scenen, snarare än att försöka återskapa studiosoundet. Lush var också bättre när Robin Guthrie (Cocteau Twins) inte groomade deras sound. När Novella släpper loss och blir lite mer experimentella mot spelningens slut, känns det nämligen som en riktig njutning att stå i Plan B:s mörka källare.
Förbandet, som består av ansikten man känner igen från otaliga svenska popband, lämnar däremot inte något bestående intryck på oss som inte hört låtarna förr, förutom att de väljer Nirvana som covermaterial snarare än Suede, trots sitt bandnamn We.the Pigs.
Dock vet Plan B verkligen hur man väljer passande supportartister. Det blev påtagligt både denna torsdag och när de några dagar senare bjöd in till invigning av den nya studio som Kollektivet Records kommer att driva. Höber och Emme som startade Plan B har nämligen ett skivbolag som även det drivs på gräsrotsnivå.
Fantastiska Hamburg-artisten Tellavision förgyllde natten med sin analoga elektronika. Innan det hade Malmö-baserade Miranda, som även hon bott i Hamburg, spelat inför en ännu mer hängiven publik. Miranda, som HYMN tidigare lyft fram i samband med hennes första EP Danger, imponerade stort även på mig och kan bli en av Sveriges mest framstående independentmusiker.
Även medlemmar från Novella, som var kvar i stan, såg på. Den gästfrihet och känsla av gemenskap som Plan B erbjuder både gäster och artister är det som skiljer en kommersiell verksamhet från ett undergroundställe. Här umgås alla på lika villkor och nya idéer och initiativ tillåts att frodas. Därför kommer HYMN i vår att organisera en eller flera spelningar i samarbete med Plan B.