
Foto: Stina Gullander
Redan som tonåring var Sophie Auster fast besluten om att satsa på en karriär som artist och skådespelare. När hon sökte stöd hos sina föräldrar, världsberömda författarparet Paul Auster och Siri Hustvedt, fick hon ett råd som präglat hennes liv.
– De sa att jag var tvungen att se på det som ett vanligt jobb och inte tro att framgång kommer av talang. ”Du kan inte vara lat. Du måste jobba varje dag” sa de och det har jag levt efter sedan dess, berättar hon stolt när vi ses i restaurangdelen i Scandic Grand Central i Stockholm, timmar före hennes första spelning på svensk mark. Med färska skivan Dogs and Men i bagaget är hon ute på en serie av intima spelningar i några väl utvalda Europeiska storstäder.
Strax före Stockholmsbesöket befann hon sig i Paris för en spelning på David Lynchs klubb Silencio när staden skakades av terrordåden 13 november. Många utländska artister valde att omedelbart lämna staden efter attacken mot konsertlokalen Bataclan men Auster valde att stanna.
– Jag var med om 11 september och kände direkt att jag inte ville fly. Jag sa till arrangörerna att jag ville stanna och stötta staden och Parisborna. Det blev en annorlunda och mycket känslosam spelning som jag aldrig kommer att glömma.

Foto: Stina Gullander
Debutskivan spelade hon in redan som 16-åring tillsammans med Brooklynbandet One Ring Zero med låtar baserade på pappa Paul Austers översättningar av franska surrealistiska diktsamlingar. Musiken banade direkt väg för en karriär som modell och skådespelare. Under en av hennes första modefotograferingar gav fotografen henne en örfil för att framkalla en reaktion. En upplevelse som etsat sig fast.
– Att bli en del av modebranschen så tidigt var tuffare än man kan föreställa sig. Idag frågar jag alltid mig själv vad jag verkligen vill göra innan jag tackar ja till något.
”Idag frågar jag alltid mig själv vad jag verkligen vill göra innan jag tackar ja”
Beundran för artister med förmåga att kombinera musikalitet och mode väcktes tidigt.
– Jag har alltid fascinerats av känslan när någon gör en stilfull entré. Jag brukade läsa min mammas modemagasin och blev förälskad i modeikoner som Katherine Hepburn och Marlene Dietrich. Det finns massor med fantastiska artister idag som helt saknar stil. Jag tänker mycket på hur jag vill presentera mig själv så att min stil kan representera min musik. När man föreställer sig en artist vars stil och musik går hand i hand vill jag att man tänker på mig. Att kombinera stil med musik har alltid varit ett undermedvetet tema i allt jag gör.
I musikvideon till singeln ”Bad Manners” tog hon till ett särskilt knep för att utmana både sina egna och andras fördomar.
– Jag ville visa hur kärlek kan driva vanligtvis sansade människor till vansinne oavsett kön. Därför var det passande att även spela den manliga rollen. Jag förvandlades till en riktig skitstövel som man, en idiot som tafsade, stod på bord och var arrogant mot alla omkring mig. Men det var samtidigt oerhört roligt och befriande. Jag är glad att jag kunde ta av mig kostymen och bli mig själv igen säger hon och skrattar.
”Jag ville visa hur kärlek kan driva vanligtvis sansade människor till vansinne”
Musiken på Dogs and Men är tydligt inspirerad av första halvan av 1900-talets stora jazz- och blues-sångerskor. Samtidigt är lyriken och tonaliteten både satirisk och utelämnade om klassiska teman som olycklig kärlek och spruckna relationer.
– För mig känns det naturligt att kombinera det moderna med det klassiska. Nyligen var jag i San Francisco och skulle introducera ”Breakfast in Bed” av Dusty Springfield och ingen i publiken visste vem det var. Det gör mig stolt att kunna vara en länk till klassiska artister som Dusty och Billie Holiday för en ung publik. Sångerskor från före min tid som Ella Waters och Bessie Smith har alltid inspirerat mig mycket mer än moderna artister.
Hon beskriver upplevelsen att skriva låtar som en nästan religiös upplevelse och likt författare har hon en speciell metodik för sitt skrivande.
– De bästa stunderna är när musiken och texterna bara flyter fram utan ansträngning men de där magiska ögonblicken kommer inte så ofta. Jag brukar ge mig ut i New York och promenera och ibland får jag springa hem när en idé till en låt plötsligt uppenbarar sig. Att tvinga sig in i en situation där man jobbar ihärdigt gör att inspirationen dyker upp oftare.

Foto: Stina Gullander
På Scandic Grand Centrals scen framför hon låtarna från skivan endast ackompanjerad av gitarristen Jake Owen. De avskalade versionerna, med ekande gitarrslingor som för tankarna till Dick Dales klassiska surfsound, passar hennes röst perfekt och gör låtarna både skarpare och mer intima. Något som tyvärr inte passar särskilt väl i den bullriga hotellrestaurangen. Därför hoppas vi att hon kommer tillbaka snart och kan spela på en plats där musik och publik matchar bättre.
Under våren kan Sophie Auster ses spela mot Gael García Bernal i Amazon Primes Golden Globe-belönade komediserie Mozart in the Jungle. Samtidigt har arbetet med nästa skiva redan påbörjats tillsammans med låtskrivaren och producenten Jesse Harris som tidigare arbetat med bland andra Norah Jones och Bright Eyes.