Cult of Luna/The Old Wind – Råångest EP

När hardcore- och punkscenen blomstrade för tiotalet år sedan släpptes ofta vinylskivor där banden delade på speltiden. Kostnaderna för utgivningen blev mindre per band och spridningen blev större. Lyssnaren fick två band till priset av ett. En fin affär för alla. Därför är det kul att konceptet tas upp på nytt med EP:n Råångest där Cult of Luna och The Old Wind delar på utrymmet.

Cult of Luna tar sig an Amebix-låten “Last Will and Testament” från 1987. Amebix var bland de första banden att spela punk med metalinfluenser, och uppfann det sound som sedermera skulle bli crust- och kängpunkens signum. Låten skulle kunna misstas för att vara skriven av Cult of Luna själva eftersom de gör låten till sin. Massiva gitarrmattor och symfoniska syntar ger ett furiöst driv helt i linje med bandets senare alster. Cult of Luna befäster, utan att överraska, sin roll som giganter i postmetal-genren.

The Old Wind består av medlemmar från det svenska hardcorebandet Breach som släppte ett flertal banbrytande album under andra halvan av 90-talet. Precis som hos Cult of Luna rör det sig om massiva gitarrer och ångestdrivet manglande, men utan den finess som split-kompisarna besitter. Om Cult of Lunas ångest är den senkapitalistiska människans, är The Old Winds ångest den primala.

The Old Wind når inte upp till den finurliga och utmattande variant av hardcore som Breach gjorde sig kända för. Det är långsamt och ångestfyllt men mest platt och fantasilöst.

[Pelagic, 22 januari]

4