Har du börjat fundera på vad du ska köpa för julklappar? Sluta med det och sätt genast på Västerbrons singel ”Mall of Skandinavien”. Låten är en direkt uppläxning och på klassiskt punk-vis skriker Västerbron ut sitt hat mot vårt konsumtionssamhälle, som når sin peak såhär i juletid. Sjung med i refrängen och tänk över dina prioriteringar. Bandet hälsar med ett julrim:
Nu är det snart juletid i vår skandinaviska drömnation
med julkryddad konsumtionshets som viktigaste tradition.
“Vaddå massaker? Vi behöver köpa nya saker!”. “Asylrätt? Äh, jag vill ha mera efterrätt”.
Försäljningsrekord ska slås och nya shoppingnivåer nås. Kanske snart dags att börja äta julskinka med bearnaisesås?
Men hur var det nu med hjärterum och stjärterum?
Flyktingar våndas, trängs och dör i europas väntrum,
medan vi trängs och bölar i kön till nåt nytt jävla köpcentrum.
Den 2 januari spelar Västerbron på HYMNs klubb på Bar Brooklyn i Stockholm. Även SNAKE står på scen. Mer info här.