Ett samtal med Höga Nord Rekords

Foto: Samuel Isaksson

Foto: Samuel Isaksson

Höga Nord Rekords är grundat på vänskap. Mathias Nilsson flyttade till New York, Gustaf Dicksson stannade kvar i Göteborg. Mathias återvände med idén om ett skivbolag, Gustaf hade startat skivaffären Music Lovers Records. Och det som fick dem att komma överens från första början, det vill säga musiken, resulterade i Höga Nord Rekords.

Den 20 april 2013 släpptes Pistol Discos sjua Bad Wisdom/Egypt på Höga Nord. Mottagandet blev positivt och releasen vittnade om starten på något nytt och spännande, vilket gav Göteborg något mer än indiepop och skramlig indierock. Med på resan hamnade även Alexander Palmestål som ingår i nämnda band. Mathias beskriver honom som den ”tredje höga nordaren”.

Skivbolagets utveckling har visat att västkusten har mycket att tacka initiativtagarna och ryktet har spridit sig långt utanför Sveriges gränser. Nyligen besökte Gustaf skivaffären Attic i Pittsburgh och bland hyllorna fanns flera av Höga Nords releaser. Och denna upplevelse är det första som kommer på tal när jag möter upp Mathias och Gustaf i centrala Göteborg.

– Det är surrealistiskt på något sätt. Svårt att sätta ord på, det är inspirerande. Ett bevis för att det går bra.

– Samma sak inträffade när jag var i Austin senast, flera skivaffärer sålde våra grejer, säger Mathias. Det är ändå sjukt smickrande och märkligt, att skivorna tagit sig ända härifrån. Svårt att greppa. Att från starten för tre år sedan nå ut till stora delar av världen.

– I det stora hela är det en ganska cool grej, att folk skriver om en, har med våra låtar i playlists, att skivorna finns utspridda på så många ställen, säger Gustaf. Det låter lite fånigt, men man är med och påverkar på något sätt. Får saker och ting att gå ens egna väg.

Att äga ett skivbolag är dock inget som sköter sig självt, men båda påpekar vid flera tillfällen att det är musiken som är drivkraften, de har inte ekonomimöten med femårsplaner. Och är ärlighetens namn går denna inställning att läsa av genom utstrålning och attityd. Det handlar om personer med en avslappnad inställning till sitt arbete.

– Det gäller att få saker och ting att gå ihop, inte tjäna pengar, säger Mathias. Man drar hobbyn till sin spets, men samtidigt måste pengarna komma in, annars kan vi inte släppa nya plattor. Att gå minus är givetvis ohållbart.

”Man drar hobbyn till sin spets, men samtidigt måste pengarna komma in, annars kan vi inte släppa nya plattor”

– Och det krävs ganska mycket planering, det är exempelvis svårt att ha lager på nya skivor, det finns inga marginaler, förklarar Gustaf.  Det är även dyrt att trycka upp skivorna och för oss handlar det om små upplagor på 300-500 ex. Det gäller att vara beräknande för att få ihop saker. En release sköter inte sig självt.

– Vi är även beroende av Cargo i London som distribuerar våra skivor i Europa och Forced Exposure i Nordamerika. Och vad som blir över till oss gör att vi går plus minus noll, säger Mathias.  Det är som sagt ingen penningmaskin att äga ett mindre skivbolag. Hade pengar varit drivkraften, så hade man gjort något annat.

– Sedan är det ju så att man vill ha ut något ekonomiskt av det. Driver även skivbutiken Music Lovers Records tillsammans med Anders Björnsson och vi lever ju på det. Allt kan inte klassas som nöje, men det är intresset som får en att fortsätta.

Gustaf förklarar att secondhand-marknaden mer eller mindre är oförändrad, men att det hänt mycket sedan starten angående nypress av  vinyler. I början var inte skivbolagen intresserade av vinylen på något sätt, istället motarbetades denna marknad, men sedan några år är situationen den motsatta. De har förstått att det går att tjäna pengar.

– Jag jobbade i skivaffär i Borlänge när jag var femton, det kostade 139 kronor att köpa in en CD som vi sålde för 179 kronor. Det är tyvärr samma fördelning idag, säger Gustaf.

 

Foto: Samuel Isaksson

Foto: Samuel Isaksson

Hur kommer ni i kontakt med banden och artisterna som ni släpper?

– Vår grundtanke är ju att vara lokalförankrade på något sätt, det är ett slags missionsarbete. Denna idé har varit drivande från första början. Pistol Disco är baserat i Göteborg och målet har ju varit att hitta bra band här, som vi sedan kan presentera för världen. Det finns jävligt mycket bra grejer som håller hög kvalité. Musik som inte getts chansen att nå ut. Vi vill helt enkelt kartlägga och dokumentera Göteborg, men senare har det även blivit att vi letat upp internationella band. Saker och ting utvecklas.

”Vår grundtanke är ju att vara lokalförankrade, det är ett slags missionsarbete.

Mathias förklarar vidare att det blivit vanligare att artister och band kommer till dem. Framöver släpps bland annat en kommande skiva med Malmöbandet VED och de kontaktade skivbolaget. Det allra vanligaste är dock att skivbolaget skickar ut förfrågningar och hittills har alla visat intresse. Sammanlagt har det blivit ungefär 20 releaser.

Och ni tänker mycket på det grafiska.

– Precis, vi ville ha det enhetligt från början, förklarar Gustaf. Få en sammanhållande känsla.

– Likadana ryggar, jag älskar sånt, säger Mathias med ett stort leende. Mycket Factory Records-känsla, hårt grafiskt. Det är jag och Gustaf som bestämmer hur saker och ting ska se ut , men sedan är det Alexander Palmestål som sköter jobbet. Han realiserar våra konstnärliga ambitioner.

Det är oerhört mansdominerat i den här branschen. Och även bland era släpp. Hur kommer det sig? 

– Jag vet inte riktigt, säger Mathias. Det är jävligt tråkigt, jag väntar fortfarande på att fler tjejer ska skicka grejer. Vad det beror på? Otroligt svårt att svara på. Men jag tror att det kommer att ändas, det håller på att ändras och det kommer att gå fort. Det är jag övertygad om.

– Grunden har lagts långt tidigare, det är svårt att ändra traditioner, säger Gustaf. Men visst är det tråkigt. Centrum för vår musik är kraut och progressiv psykedelia och det är fortfarande mest män som lyssnar på dessa genrer.

Gustaf berättar att han är med och anordnar smålandsfestivalen Psykjunta och på denna festival handlar det om att hamna på femtiofemtio. Det gäller att vara medveten vid bokningar, att aktivt sätta bollen i rullning.

Vad betyder Höga Nords releasekvällar på exempelvis Pustervik och Folk?  Har dessa kvällar genererat ett bredare genombrott?

– Dessa kvällar handlar inte bara om att få ut vårt namn, det är även ett sätt att promota artisterna. Ge dem en chans att synas, spela sin musik. Vi vill inte bara vara ett skivbolag som släpper skivor, målet är att hjälpa till hela vägen. Att kunna få in albumen på bra skivaffärer som Rough Trade. Det handlar om att ge mer än större skivbolag och de flesta som vi givit ut är våra vänner eller har blivit våra vänner, så det är naturligt att vilja hjälpa dem att nå ut.

”Vi vill inte bara vara ett skivbolag som släpper skivor, målet är att hjälpa hela vägen”

– Men visst är det bra att synas, säger Gustaf. Vi är fortfarande små, även om ryktet börjat spridas på allvar. Men som Mathias säger, det handlar inte bara om att släppa skivor, det handlar om att skapa bra förutsättningar för band och vänner.

Personligen lärde de känna varandra när de jobbade som kock i samma kök på en restaurang i Göteborg. Det råder delade meningar om vem som tog kontakt med vem, men musikintresset hamnade tidigt i fokus.

– Vänskapen är sjukt viktig, vi skulle inte kunna ha en renodlad affärsverksamhet, där vi träffades på möten för att snacka ekonomi, skrattar Mathias. Det skulle bli deppiga möten, idag har vi inte tjänat några pengar heller. Ska jag vara allvarlig, så är Gustaf den ende som jag kunde tänka mig att göra detta med.

Han får medhåll av Gustaf.

– Det hade dessutom varit svårt om vi inte delade samma ambitioner. Vi hade ganska långgående planer från första början och vänskapen har hjälpt oss på vägen. Det är jag övertygad om, säger Gustaf. Det får ju inte bli som i Some Kind Of Monster-dokumentären.

Vad händer framöver?

– Tidigare släppte vi en singel med Pete Bassman från Spaceman 3 och nästa år kommer det ett helt album, säger Mathias. Men det finns mycket att se fram emot. Ingen får missa Al Lovers grymma Zodiak Versions som släpps den 27 november.

Det är svårt att inte dras med i Mathias och Gustafs ambitioner och vilja att nå ut med musik som inte ges ut av de stora bolagen. Förstnämnde förklarar att musiken är starkt kopplat till fantasin, till den kreativa världen.

– Det är ju inte som att jobba på Bofors, det hade dödat passionen, avslutar Mathias.