Richard Ohlsson lyfter fram textförfattaren Tomas Andersson Wij

43142

Författaren och bibliotekarien Richard Ohlsson har gett ut elva böcker om ämnen som rör sig om allt från filosofi till Bruce Springsteen. Nyligen publicerades hans bok om Tomas Andersson Wij, en kronologisk analys av artistens samtliga album med texttolkningar och funderingar kring en av Sveriges mest intressanta musiker. Daniel Pöhlmann ringde upp författaren för att få veta mer.

Du skriver i förordet att du själv påverkades stort av Tomas Andersson Wij under en konsert i Växjö 2010. Vad var det för särskilt med den kvällen?

– Jag tyckte att han var bra långt innan dess, jag hörde nog honom första gången 2000 när han släppte sin andra skiva och sedan såg jag honom live i Kalmar 2004. I Växjö var det dock en låt i slutet av konserten, ”Där jag får andas ut”, som berörde mig väldigt mycket. Jag är ju inte troende själv så jag var fascinerad av att den låten och den texten kunde beröra mig så mycket. Och sedan att det var en så härlig stämning den kvällen tror jag bidrog mycket också.

Hur tog tankarna på att skriva den här boken form?

– Jag hade nog länge tänkt tanken att det skulle vara intressant att skriva en sådan här bok och anledningen till det är ju att Tomas Andersson Wijs musik och texter alltid har berört mig på ett väldigt speciellt sätt som få andra musiker gjort, och jag tycker att han framförallt som textförfattare är unik i svenskt musikliv. Boken handlar väldigt mycket om texterna. Även om jag också berör den musikaliska delen så är det framförallt textförfattaren Andersson Wij jag vill lyfta fram.

”Jag tycker att han framförallt som textförfattare är unik i svenskt musikliv”

När du skrev en bok om Bruce Springsteen utgick du från subjektiva känslor kring hans album men i Tomas Andersson Wij sjunger blues från Sverige fokuserar du mer på konstnärsskapet och olika teman i texterna, hur kommer det sig att du valde att arbeta annorlunda den här gången?

– Boken är ju fortfarande rätt subjektiv, det är ju mitt sätt att tolka hans texter och det är inte säkert att det överensstämmer med det budskap Andersson Wij själv vill förmedla. I den här boken har jag försökt gå bort från det vanliga, musikjournalistiska sättet att skildra saker. Här filtreras inte allt genom annan musik utan jag har också försökt lyfta in sådant som film, litteratur och filosofi, eftersom jag tycker att det fördjupar förståelsen för det universum som Tomas Andersson Wij rör sig i.

Richard Ohlsson är författare och bibliotekarie.

Richard Ohlsson är författare och bibliotekarie.

Du lyckas ju genom hela boken hitta passande citat av poeter, författare och andra musiker. Har du gjort väldigt mycket research för att hitta rätt citat för rätt del av boken eller fanns de där redan innan du började skriva?

– Det där är ju saker jag stött på i mig själv när jag lyssnar på hans musik genom åren. De där olika referenserna har kommit farande i huvudet på mig, så det har väl inte kommit till så mycket nytt, jag har bara satt ner allt på papper. Jag tycker framför allt att hans Sverigeskildringar är väldigt klockrena. Om man lyssnat in sig på Tomas Andersson Wij är det svårt att resa genom Sverige utan att känna att det är som att resa genom en av hans sånger.

”I den här boken har jag försökt gå bort från det vanliga, musikjournalistiska sättet att skildra saker”

– Om man tar det som har med det existentiella och den religiösa tron att göra, så är det en del av hans textförfattande som jag alltid fascinerats av och funderat mycket på, även om jag som sagt inte är troende själv. Det är intressant att sätta sig in i den värld han kanske själv vuxit upp i och kanske försökt frigöra sig ifrån på senare år också.

Vad skulle du själv rekommendera för någon som inte hunnit lyssna in sig på Tomas Andersson Wij ännu? Var ska man börja?

 – Det är faktiskt många på mitt jobb som ställt den frågan: ”Jag har aldrig hört honom, kan du rekommendera något?” Det finns låtar jag själv tycker är bra som jag kanske inte skulle rekommendera med en gång. ”So Long” och ”Sanningen om dig” är ju två av mina favoriter som jag inte föreslår på direkten. Istället brukar jag ta låtar som den mer catchy ”Landet vi föddes i”, den är både textmässigt och musikaliskt svår att motstå. ”Hälsingland” och ”Tommy och hans mamma” fastnar också väldigt lätt och är bra att börja med.

Skrev du huvudsakligen boken för de redan frälsta och insatta eller hoppas du på att hitta ut till nya lyssnare som kan upptäcka det du upptäckt?

– Jag tror att den stora målgruppen är de som redan lyssnar på honom även om jag givetvis hoppas att det ska finnas människor som upptäcker honom genom boken och kanske har den bredvid sig när de lyssnar på skivorna. Sen är det ju mina egna subjektiva tolkningar, men jag hoppas att tolkningarna av hans texter ska kunna tillföra något till förståelsen av Tomas Andersson Wijs musikaliska universum.

Tomas Andersson Wij sjunger blues från Sverige ges ut av Lindelöws bokförlag och finns att köpa nu.