Deafheaven – New Bermuda

Det går inte att överskatta den hajp som uppstod i samband med att Deafheaven släppte sitt andra album Sunbather förrförra sommaren. Bandets shoegaziga black metal fick de som normalt sett inte lyssnat på liknande genrer att få upp ögonen för mer extrem musik.

Bland de alltid lika intoleranta hårdrockarna blev hatet skoningslöst och bandet avfärdades som hipster black metal. Som alltid är hat och intolerans mest begränsande för den som hyser känslorna.

Framgångarna tycks ha fått bandet att tänka att det är dumt att laga något som inte är trasigt. De valde att för tredje gången använda Jack Shirley som producent och spelade delvis in i samma studio som använts under inspelningarna av bandets två första skivor.

New Bermuda är en mycket logisk uppföljare och redan i öppningsspåret ”Brought to the Water” finns alla de element som präglade Sunbather, inklusive en avslutande pianoslinga.

Det som är nytt är främst att sångaren George Clarkes texter går i större utsträckning att uttyda samt att gitarristen Kerry McCoy låter influenser från Slayer och Metallica dyka upp på ett mycket tydligare sätt.

Enligt bandet själva har låtarna på New Bermuda spelats in rakt upp och ner, i en tagning, vilket förklarar den livekänsla som präglar främst ”Baby Blue”, där trummisen Daniel Tracy gör sin bästa insats och Kerry McCoy går loss med både ett Kirk Hammett-solo och två 80-tals-thrashiga mellanspel.

Plattans längsta spår ”Luna” är också det bästa. Från Kerry King-riffen i början, via en tydlig norsk svartmetallkänsla, till det försiktiga plockandet innan outrot, är detta Deafheaven i sitt esse.

Hatarna får tycka vad de vill. Deafheaven består inte av bloddrickande lik som fötts under en död gran i en svart skog, men de utger sig inte heller för att vara nya Burzum. Däremot kan de få folk att söka sig till just den typen av band.

Den som inte är rädd för att få några nya intryck i sin musikhjärna har nämligen mycket att hämta hos bandet – oavsett vilken genre man vanligtvis bekänner sig till.

[ANTI-/Playground, 2 oktober]

 

8