Graveyard – Innocence & Decadence

Göteborgsgänget Graveyard fick sitt genombrott med andra plattan Hisingen Blues. Grammisar och P3 Guld-priser avlöste varandra och bandet satte till och med sitt namn på en öl. Uppföljaren Lights Out fick inte riktigt samma resonans, men hyllades av kritikerna och tog bandet till nya höjder på karriärsstegen.

Tre år senare kommer nu Graveyards fjärde platta och det mesta i bandets retrorock är sig likt, om än i en delvis ny skrud. Tidigare vapendragaren och producenten Don Ahlsterberg har bytts ut mot mångfacetterade Johan Lindström, som tillsammans med bandet skapat en mer analog och 70-talsdoftande produktion än någonsin.

Första singeln ”The Apple and the Tree” låter nästan Atomic Swing och står ut från resten av materialet. I vanlig ordning är det hög klass på både låtsnickrandet och utförandet.

Det blir alldeles kanon i lågmälda ”Exit 97”, Hendrix-souliga ”Too Much Is Not Enough”, stökiga ”From a Hole in the Wall” med nygamle basisten Truls Mörck på sång och vresiga ”Cause & Defect”.

Världsklass på riktigt blir det i släpiga ”Far Too Close” där gitarristen Jonathan LaRocca Ramm tagit över mikrofonen.

Övriga fem spår på Innocence & Decadence är i princip Graveyard lektion 1A och känns lite för ofta som pliktskyldig slöjd som gjorts för görandets skull och inte så mycket för kärleken till hantverket.

Detta sagt är ändå hälften av låtarna bland det bästa bandet har presterat till dags dato. Nästa gång hoppas jag att känslan finns med fullt ut – det är både bandet och publiken värd.

[Stranded/Universal, 25 september]

6