
Leslie Tay – Foto: Alexander Tillheden
Bob Hund, Thåström, Krunegård, Zara Larsson och Seinabo Sey, de stora affischnamnen är många och bra på årets Malmöfestival. Men det finns så oändligt mycket mer musikguld att vaska om man närläser årets program. HYMN har sammanställt en måste-lista med programpunkter som inte bör missas.
Malmö Opera: ”Eugen Onegin”
Söndag 16/8, Stora Scenen, kl 20
Omöjlig kärlek. Ond, bråd död. Sångarinsatser som får Josh Tillman och The Staves att framstå som andraklassens karaokesångare. Allt detta och ännu mer får man i en bra operaföreställning, så under söndagskvällen är förutsättningarna för ståpäls och extremt blöta näsdukar med andra ord bättre än vid något annat tillfälle under festivalen. Då intar nämligen Malmö Opera scenen på Stortorget och ger en konsertversion av Tjajkovskijs ”Eugen Onegin”. Gör dig själv en tjänst och läs på om handlingen här. Konserten kommer även att textas, vilket är bra för oss alla som inte är så värst bra på ryska.
Pale Honey
Måndag 17/8, Gustavscenen, kl 18
Tidigare i år släppte den minimalistiska rockduon Pale Honey ett självbetitlat debutalbum som gick hem hos både lyssnare och kritiker. Sedan dess har göteborgsbandet spelat på diverse ställen runt om i Europa och på ett antal festivaler på hemmaplan. Nu är det dags för barndomsvännerna Tuva Lodmark och Nelly Daltrey att frälsa Malmöpubliken. Kan bli hur bra som helst!
VED och Octopus Ride hyllar Gilbert Sorrentinos ”Steelwork”
Måndag 17/8, Hedmanska Gården, kl 20
Framlidne Gilbert Sorrentino räknas bland de stora namnen inom amerikansk postmodernism. Hans andra roman Steelwork (1970) finns nu utgiven på svenska och har likt föregångaren Himlen Förändras (1966), översatts av Christian Ekvall som vi återfinner i experimentella Malmöbandet Octopus Ride. Tillsammans med redaktören Adam Persson, som även huserar i framåtblickande, krautinspirerade VED, kombinerar de två kulturpersonligheterna sina intressen när de bjuder in medlemmar ur sina ordinarie band för att tolka Sorrentinos vemodiga Brooklynskildring. Det kommer garanterat bli en mycket speciell upplevelse!
Havtorn Records Bonanza
Tisdag 18/8, Hedmanska gården, kl 21
Havtorn Records är ett kollektiv som stått för flera högkvalitativa utgivningar. Här hittar vi bland annat Brigaden, som spelade på Klubb HYMN för några veckor sedan men också svårt underskattade artister som Trio Gordon och Manifest-pristagaren Anna Ahnlund. Havtorn arrangerar också Festivalen Bredvid, som pågår samtidigt som Malmöfestivalen med två akter per dag. Så här beskrivs evenemanget:
”Detta gestaltas som en mängd mikrokonserter i ett två timmar långt konstant flöde av musik. Målet är att iscensätta den, vid sina tillfällen svåra musiken, i ett format direkt anpassat för vår kicksökande klick-generation. Det skall aldrig bli tråkigt, ej heller finnas tid för eftertanke. En skall endast tänka ”like” och därefter ledas vidare in i nya ljudlandskap. Mycket nöje.”
Oförutsägbara programpunkter är ofta de roligaste under en festival. Och Havtorns Records Bonanza känns därför given i festivalkalendern.
Leslie Tay
Fredag 21/8, Posthusscenen, kl 20
Leslie Tay är den kaxige rapparen som växte upp och skolade om sig till innerlig r’n’b-sångare. Huvudpersonen i dokumentären Leslie – killen som kommer att glänsa har hunnit fylla 26 och har lämnat det struliga livet bakom sig. Men uppväxten på Sofielund (”Sofie”) i Malmö har lämnat sina spår och om detta handlar hans musik. Texterna är på svenska och andas frustration, hopplöshet och utanförskap. Hitsingeln ”Vems fel” är något av det vackraste och ärligaste du kan höra under årets Malmöfestival.