Vad gör man som bandmedlem när en eller flera i publiken, iklädda just ditt bands bandtröja, beter sig våldsamt eller kanske bara har druckit lite för mycket? Lyckligtvis har jag som musiker aldrig ställts inför detta dilemma.
The Hussy inledde konserten i Malmö med att uppmana publiken att svinga sig i takbjälkarna inne i Tröls gamla lokal. På engelska är det mer ett talesätt och googlar man på det får man denna obetalbara förklaring: while it is unlikely to have frequently been literally true, the idea that people would sit on or hang from some element of the roof’s support structure (on horizontal beams or joists rather than up-angled rafters) to see the goings-on is not out of the question, and can be seen in old (perhaps staged) photographs, films, and paintings. Bobby Hussy fick garanterat mer respons än han väntat sig – bara några låtar in i konserten åkte den första personen upp i taket.
Det var trångt inne på Tröls, många hade kommit för ett se lokala punksensationen Nightmen och de hade redan fått publiken att mjuka upp lederna. När The Hussy gick på scenen långt in på fredagskvällen var folk redo att röja. Bobby och Heather var med i leken men efter ett tag var till och med de tvungna att göra som säkerhetsvakten och uppmana publiken att ta det lugnt och ta hand om varandra. Efter det blev humöret bättre och det var en välkommen omväxling att mest se kvinnliga fans längst fram i publiken. Det är fantastiskt att ett trashigt amerikanskt garageband får komma och spela i lilla Malmö, och att så många trotsade bastuhettan inomhus denna varma helg, som också avrundade Pride-veckan.
Det är Klubb Falafel vi har att tacka för detta och det har redan blivit några fina spelningar på Tröls i år, inte minst den helt oväntade bokningen av Mean Jeans – ett annat amerikanskt punkband som vet hur man festar. The Hussys spelning var kaotisk och något helt annat än senaste Malmöbesöket på Babels teatraliskt upplysta scen. Det blev mindre uppvisning, mindre tight och duon fick pressa ur det sista av sitt showmanship. Live handlar The Hussy nämligen om underhållning och det är i den sättningen låtarna gör sig bäst. Bandet släppte ett nytt album, Galore, tidigare i år utan någon större uppståndelse och skivan var också lite mer polerad och mer pop än vad som kanske passar dem bäst. Det som gör The Hussy till ett sällsynt bra band är det råa soundet och dynamiken mellan dem på scenen. Heather har också en av de bästa rösterna idag och är en viktig kvinnlig förebild, precis som Alex White i White Mystery och Christina Halladay i nya Philly-bandet Sheer Mag.
Nightmen gjorde också de ett utomordentligt jobb. Som en sammansättning av lokala profiler från betydligt mer namnkunniga grupper har de mycket att leva upp till. Men bandet verkar inte beröras av någon press utifrån utan gör vad de gillar bäst – punk med stark powerpop-känsla. Som gitarristen Anton Collinder (Terrible Feelings) säger under spelningen har de precis spelat in ett album på två dagar, vilket sätter ambitionsnivån. Det lovar gott, eftersom de har mycket mer nerv under konserten på Tröls än vad som fångats på sjutummaren på Rundgångs skivbolag. ”Girl For You” är den bästa svenska punksingeln i år, helt klart, men att det kan bli ännu bättre hörde nog alla i fredags.
Se fler bilder från kvällen här.