Sthlm Music & Arts: Good Harvest gör en godkänd inledning

På vägen till stora scenen passerar jag ett par som läser spelschemat och frågar sig vilka Good Harvest är och om det är något att se eller om de inte ska gå och ta en kall öl istället. Det är tyvärr ett väldigt vanligt scenario för ett band som är först ut på en festival. Första tiden på den stora scenen är oftast den minst tacksamma och att dessutom vara ett relativt okänt band inför en kräsen Stockholmspublik gör inte direkt uppgiften lättare.

Men det är ett år med nya prövningar för Hanna Enlöf och Ylva Eriksson som utgör duon Good Harvest. Med en kombination av svensk och americanainspirerad folkmusik har de bland annat vunnit ett musikpris hemma i Dalarna och börjar att bli bokade för större uppgifter. Tidigare i år var duon av de svenska akter som medverkade vid årets SXSW.

Dagens spelning är en del i en hektisk sommarturné som Good Harvest kör i Sverige just nu och stora scenen på Music & Arts är nog den största de kommer spela på denna vända. Det är kanske på de mindre scenerna som duons lättsamma musik kommer mer till sin rätt, för idag blåser det mesta tyvärr bara förbi relativt obemärkt. Under den korta stund som de är på scenen, helt ensamma med endast sina akustiska gitarrer och sina röster som kompletterar varandra på ett fint sätt, så gör de jobbet att värma upp den publik som hittat till festivalområdet så här tidigt på ett godkänt sätt. Med trallvänliga låtar som ”Bottom Dollar” och ”Long Way Around” fångar de bitvis publikens uppmärksamhet och belönas med ett gäng spontana och artiga applåder.

Den här spelningen kan inte räknas som mycket mer än en erfarenhet rikare för duon, men kanske – när debutalbumet väl släpps – kommer det där paret jag passerade innan spelningen minnas tillbaka till den gången de såg Good Harvest istället för att svalka sig med en kall öl denna soliga sommardag.