Summering av Roskildes första dag

Foto: Nora Lorek / Rockfoto

Roskilde visar sig från sin varmaste och soldammigaste sida när Roskildefestivalen, Danmarks fjärde största stad, slår upp dörrarna vid femtiden på onsdagen.

Orange scen öppnas strax därefter av danska post-punkarna The Minds of 99 – och fyller faktiskt den gigantiska gräsmattan av mer eller mindre hängivna fans. Konserten är lite dåligt planerad eftersom den krockar med Bob Hund som spelar på Avalon en halvtimme senare, men de svenska poprelikerna lider inte brist på publik utan smittar ett tätt folkhav med sin outtröttliga glädje.

Andra höjdpunkter under dagen är Timbuktu och Damn! som gör en lysande spelning på Arena på eftermiddagen. Noel Gallagher’s And The High Flying Birds gör en spelning som påminner om att de lever på Oasis-meriter, men de vinner på att Gallagher är på bra humör.

Vid 22-tiden går Pharrell Williams på Orange – och han drar onekligen en stor publik. När jag varit på campingen och utrustat mig med tjocktröjor precis innan Pharrell är campingen så ödslig att den drar tankarna till zomnbies och apokalyps. Men i stället för köttätande monster får jag se en Pharrell som tror att han är i Köpenhamn – det är i alla fall vad han skriker till publiken. Senare på kvällen gör Rustie en välbesökt spelning som får publiken att röja loss som om de glömt att det finns ytterligare tre morgondagar på Roskildefestivalen.

Så första dagen levererar en bra blandning mellan pop, rock, dance och folk. Men det är en sak som gör mig förbannad. Var är brudarna? Ämnet har än en gång varit i hetluften efter Zara Larssons frågeställning om varför inte hon fick headlinea Bråvalla.

På årets Roskildefestival är det samma visa. Headlinear gör nästan bara män. Paul McCartney, Disclosure, Kendrick Lamar, Mew, Muse och Pharrell Williams. Varför får exempelvis inte Nicki Minaj plats i toppen? Fick layoutaren slut på utrymme? Vad som gör mig lika arg är att det på Roskildefestivalens första dag ekar tomt bland de kvinnliga akterna, bortsett från Noura Mint Seymali som spelar på scenen Gloria.

Jag tycker att det är pinsamt och tröttsamt att det ser ut så här på Roskildefestivalen som marknadsför sig med sin ”orange feeling” och ger pengar till välgörenhet. Bilden av den goda, fina festivalen krackelerar när man tydligen glömt att det finns två kön på den här planeten, och att båda könen dessutom är bra på att spela musik. Även om Roskilde har flera grymma kvinnor på scen under veckan förtjänar de mer utrymme än vad Roskilde hittills gett dem. Att få musikscenen mer jämställd kanske inte sker på en eftermiddag, men Roskilde har inte gjort sin läxa den här gången.

Men det har Bob Hund. När de spelar på onsdagseftermiddagen skriker Thomas Öberg:
”Alla kvinnor på den danska Roskildefestivalen är de smartaste i hela världen och de mest lämpade att rädda jorden.”