
Drake. Foto: Alexander Tillheden.
Så presenterades den då till slut – Apples musikströmningstjänst. Beats Music hann knappt lanseras innan Apple köpte upp den i maj förra året, och nu över ett år senare kommer alltså Apple Music.
Tjänsten presenterades av legendariske producenten och tillika Beats-grundaren Jimmy Iovine och den kanadensiske superstjärnan Drake. Även Nine Inch Nails-frontmannen Trent Reznor var med på ett hörn genom ett kort och torrt videoklipp. The Weeknd avslutade det hela genom att playbacksjunga nya ”Can’t Feel My Face”.
Utseendemässigt är appen en blandning av iTunes och den gamla Beats Music-appen, det vill säga snyggt och modernt formgiven. Funktionsmässigt har Apple behållit de saker som gjorde Beats Music bra och förfinat dessa en aning. Den så omtyckta kuratorsfunktionen finns till exempel kvar.
Överlag tycks Apple Music vara en bra och funktionell tjänst som är lättjobbad. Antalet låtar som finns tillgängliga för strömning sägs vara 37 miljoner, vilket i så fall är branschledande. Värt att notera är också att appen kommer att finnas även till PC och Android.
Det som skiljer Apple Music från huvudkonkurrenterna Rdio, Spotify och Tidal är först och främst Connect, där artister ska kunna lägga upp bilder, filmklipp, texter och låtar i ett flöde som användarna kan följa. Liknande koncept har testats och fallerat annorstädes tidigare och jag är skeptisk till att det skulle lyckas bättre den här gången. Nyhetens behag kommer säkert att ge en del exklusivt material, men på sikt tror jag att det bara blir en spegling av artisternas övriga sociala medier-flöden.
En annan skillnad är också att Apple Music har en egen radiokanal – Beats 1 – som ska sända dygnet runt med programledare och intervjuer i London, New York och Los Angeles. Regelrätt nätradio på det här sättet är även det något som har testats och misslyckats av många före Apple. Kanske är tiden och tillvägagångssättet rätt nu, men jag är skeptisk.

Det finns tre saker som på kort sikt talar för Apple Music framför Spotify:
Funktioner. Spotify har haft svårt att få till det med sin app trots att den närmar sig 25 uppdateringar sedan starten. Apple Music har kvar alla de starka kort som fanns i Beats-appen och har lagt till några nya. Den saknar dock manuell equalizer, vilket är ett stort minus.
Tillgänglighet. Alla med en iPhone, iPad eller Mac kommer att ha Apple Music-appen per automatik, integrerad i sin befintliga iTunes-app. Användarna måste dock betala för att fortsätta använda streamingdelen efter tre gratismånader.
Familjedealen. Genom att teckna ett familjeabonnemang på Apple Music kan upp till sex personer använda tjänsten samtidigt, till ett pris som är mindre än hälften av det som Spotify erbjuder.
Två av dessa tre punkter är ganska lätta för Spotify att tangera, om de bara vill. Och de nya funktionerna som Spotify rullar ut i detta nu – Running, podcasts och video – öppnar nya dörrar för dem, så det känns inte som att de står handfallna när Apple Music drar igång den 30 juni.
Nej, någon Spotify-dödare är Apple Music inte i nuläget, kvällstidningsrubrikerna till trots. Jag tror tvärtom att Spotifys vd Daniel Ek sov ganska gott i natt. Däremot är jag tveksam till om Jay Z och hans kumpaner på Tidal vaknar särskilt utvilade i dag.
Och – jag undrar vad Beats-grundaren Dr. Dre tycker om att de faktiskt forgot about Dre…?