Redaktionens favoriter v.19

Tess Parks.

Äntligen fredag! Det har varit en kanonfin musikvecka och det är värt att fira. Redaktionen har samlat sina bästa tips.

Tess Parks + Anton Newcombe – ”Mama” (låt)
Tess Parks samarbete med Brian Jonestown Massacres Anton Newcombe släpps som fullägnare i slutet på juni, men innan dess avnjuter vi denna b-sida från första singeln. Oerhört skönt psykgung med ljuv sång. I sommar blir det Europaturné. Vi håller tummarna för att de tar sig hitåt.


Kid Wave – ”Best Friend” (låt)

Veckan har förgyllts av topplåtar med Fetty Wap och Miguel, men det är sommarpop i form av Kid Waves ”Best Friend” som stannat kvar ända in på sentimmarna. Vem vill inte ha sommarpop i början av maj? Londonkvartetten hamnar precis rätt och har förutsättningarna att få soltörstande och bleka svenskar på rätt spår. Bandets debutalbum Wonderlust släpps 1 juni på Heavenly Recordings.

Slowgold – Stjärnfall (album)
Jämförelserna med Mazzy Star och Hope Sandoval är lika ofrånkomliga som självklara. Göteborgska Slowgold spelar drömsk, smått psykadelisk folkrock från Haga som skakar av sig alla referenser och träffar rakt i hjärtat. Amanda Wernes andra talbum är en fullträff – det är bara att klicka igång ”Det osynliga” och vaggas till ro av den lunkande basgången och Wernes snyggt hypnotiska sång.

Ken Ring – Återvinning, vol2 (EP)
Ken är ett fenomen på den svenska hiphopscenen – så är det bara! Den minutlånga ”Mitt liv på 16 rader” säger det som behöver sägas. Lyssna!

Andreya Triana – ”Changing Shapes Of Love” (låt)
Det tog fem år att följa upp debutalbumet, men när nu Giants är här kan vi konstatera att det var värt väntan. Vi har tipsat om albumets båda singlar tidigare men det finns mer av samma höga kvalitet. Changing Shapes Of Love föll vi för direkt och nu känns saknaden av Amy Winehouse lite mindre.

The evolution of popular music – USA 1960-2010 (studie)
Populärmusiken har gått igenom långt färre revolutioner än musikpressen vill få en att tro – närmare bestämt tre stycken, har brittiska forskare kommit fram till. Forskarna studerade 17.000 låtar som förekommit på amerikanska topplistan mellan 1960-2010 för att se hur harmonier, klanger och ackord ändrats över tid och upptäckte att populärmusiken gick igenom revolutionära förändringar åren 1964, 1983 och 1991. Under den första revolutionen började jazz- och bluesackorden att försvinna. 1983 blev populärmusiken mer trum- och synthbaserad – en konsekvens av ny teknik, och 1991 inträffade den sista och största revolutionen när rappen kom in i mainstreamkulturen. Hör en av forskarna prata om revolutionerna i en intervju med BBC här.