Under namnet Pelotone gör Josefine Lindberg skimrande mörk, vacker, sorgsen elektronisk musik. Läs vår intervju med den lovande debutanten.
Josefine Lindberg har bara gjort musik i drygt ett år. I november 2013 gav hon ut tvåspårs-kassetten Avsked och i september i år släpptes det självbetitlade debutalbumet på darkwave/minimalsynth-bolaget Dödsdans Records. Skivan rymmer åtta spår där allvarsamma betraktelser på engelska och svenska möter enkla, analoga arrangemang. Rockfotos Anton Lindskog skickade iväg några frågor.
Hur länge jobbade med skivan?
– Ungefär tre månader. Det som tog längst tid var att välja vilka låtar som skulle få vara med på albumet.
Enligt pressreleasen har du bara gjort musik i ett år. Stämmer det? Vad var det som fick dig att börja?
– Visst stämmer det. Jag köpte min Juno 106 ungefär ett år innan jag började spela, vilket väl skvallrar om att ambitionen har funnits ett tag. Innan dess hade jag aldrig gjort musik eller ens spelat något instrument. Jag antar att tanken på att det var omöjligt av den anledningen höll mig tillbaka. Men en dag bestämde jag mig för att testa. De första dagarna var lite trevande men sedan lossnade det. Efter bara en vecka var min första låt inspelad och klar.
Kan du nämna några viktiga inspirationskällor?
– Det finns många abstrakta inspirationskällor. Det kan vara allt från mörka sinnesstämningar, främmande och starka känslor till mer konkreta influenser som ljuden i en MS-20, trummorna i ”Moving Hands” av Klinik eller hur det låter om Campagnoloväxlar.
– Som ung tonåring botaniserade jag i mina föräldrars skivsamling och fastnade för Nick Cave, Anne Clarke och Joy Divison. När jag skriver mina texter relaterar jag ofta till hur de lyckas bygga upp egna världar och förmedla tydliga bilder med konkreta och ibland väldigt enkla texter.
Två av låtarna på skivan är på svenska: “Avsked” och “Sorgen”.
– Båda låtarna handlar om att förlora någon och leva med insikten av att aldrig mer få återse personen i fråga. Jag ville skildra den upplevelsen utan att bli sentimental eller för subjektiv. Att de två texterna blev på svenska kändes mest naturligt, de kom rakt från hjärtat.
Har du planer på att spela live med Pelotone? Vad kan vi i så fall förvänta oss?
– Förhoppningsvis blir det inom en snar framtid och då har jag ambitionen att göra så mycket som möjligt live. Jag har börjat förbereda ett live-set men det tar lite tid med tanke på hur mycket nytt det är att lära sig. Men det är också väldigt roligt och successivt blir det hanterbart.
Har du hunnit fundera något på uppföljaren?
– Jag har en hel del färdiginspelat material som jag vill göra mindre släpp av. Kassetten Avsked var fantastiskt kul att göra eftersom jag ansvarade för hela produktionen själv samtidigt som vinyl är både kvalitetsmässigt och estetiskt tilltalande.
– Inför en ny skiva vill jag känna att jag har en tydlig vision att förmedla. Och faktum är att den processen ganska nyligen har tagit fart igen…
Pelotone är aktuell med första skivan ‘Pelotone’ som kan beställas från Kollaps Records eller streamas på SoundCloud.