White+ fungerar som en lekplats för vår kreativitet

White+ är ett av Kinas hetaste experimentella band. Just nu befinner de sig på Europaturné. Rockfoto fick en intervju inför det stundande Sverigebesöket.

Någon gång under 2000-talet började omvärlden få upp ögonen för en groende alternativ scen i Peking. Sångaren och gitarristen Zhang Shouwang tillhör dess viktigaste profiler. Tillsammans med Carsick Cars gör han vad som skulle kunna beskrivas som melodiös noiserock. Carsick Cars har släppt tre fullängdsalbum och turnerat flera gånger i Europa, bland annat med idolerna Sonic Youth.

2006 startade han sitt experimentella sidoprojekt som till en början bar namnet White#1 – och som har antagit en lång rad olika skepnader sedan dess. Till en början var de en starkt Glenn Branca-inspirerad no wave-ensemble med sex gitarrister. Under en period en duo bestående av Shouwang och trummisen Shenggy (från Kinas allra första riot grrrl-band Hang on the Box.

Sedan en tid tillbaka består de av Shouwang och trummisen Wang Xu (från Pekingbandet The Gar). I samband med det ändrades namnet till White+ och musiken går numer i en elektronisk, krautliknande riktning mot vad de själva kallar ”minimalist electronic rock”. Influenserna är dock fortfarande oräkneliga. Anton Lindskog mejlade med bandet.

Er musik täcker in väldigt många olika stilar – från noise till krautrock till electronica, även hip hop. Kan ni berätta lite om idén bakom bandet?

Shouwang: White+ fungerar som en ”lekplats” för vår kreativitet. Det är där som jag och Wang Xu testar idéer som inte platsar i rockbanden vi spelar med annars.

Wang Xu: En viktig del av konceptet är att bjuda in andra för att samarbeta och bredda vårt spektrum ytterligare.

Kommer ni ihåg vad det var som inspirerade er att starta era första band?

Shouwang: För mig var Velvet Underground viktigast. Tack vare dem förstod jag att bra och annorlunda idéer är långt viktigare än teknisk skicklighet. Det är så du skapar meningsfull musik.

Wang Xu: Jag kom i kontakt med amerikansk och brittisk rock från 90-talet. Det var verkligen helt annorlunda från allt jag hört tidigare och jag förstod direkt att det var sådan musik jag ville spela.

Hur tycker ni att Pekings musikscen skiljer sig idag jämfört med när ni började?

Shouwang: Vi tillhör den första generationen som på allvar har färgats av musik från väst. Allt förändrades när internet och nedladdningen kom till Kina. Plötsligt gick det att få tag på musik från hela världen. Innan dess kunde man bara hitta västerländsk rock i så kallade ”dakou shops” (speciella affärer som sålde cd-skivor med ”sönderklippta fodral” – läs mer om fenomenet och ”dakou-kulturen” här. – min anm)

Shouwang: Nu har de unga banden oss som förebilder. Det är svårare för dem att vara nyskapande men samtidigt är utbudet bredare och mycket mer intressant.

Ni har spelat in i Einstürzende Neubautens studio i Berlin och även samarbetat med deras frontfigur Blixa Bargeld. Hur kom ni i kontakt med varandra?

Shouwang: Blixa bodde i Beijing en period omkring år 2007 och var på jakt efter unga, intressanta lokalband att producera. Han kom till en av våra spelningar och gillade oss så mycket att han tog kontakt.

Shouwang: Det är alltid intressant och lärorikt att samarbeta med Blixa. Han har en öppen, fri inställning till musik och ger oss alltid goda idéer. Einstürzende Neubautens studio är full av udda instrument som de själva har tillverkat och som vi har använt på våra inspelningar.

Lyssna på senaste skivan här.

Här ser du White+ i Sverige och Danmark:
23:e oktober – Stockholm, Lilla Baren @ Riche
24:e oktober – Göteborg, Koloni
25:e oktober – Skärhamn, Nordiska Akvarellmuseet
26:e oktober – Strömstad, Konsthallen Lokstallet
27:e oktober – Köpenhamn, Osramhuset