Avey Tare’s Slasher Flicks – Enter the Slasher House

För de flesta är Avey Tare förmodligen mest känd som en av två frontmän i Animal Collective, popgruppen som trots sin experimentella musik lyckas sälja skiva efter skiva. Avey Tare’s Slasher Flicks, namnet som hans nya album Enter the Slasher House är släppt under, är rent tekniskt sett ett samarbete med Angel Deradoorian från Dirty Projectors och Jeremy Hyman från Ponytail, men i praktiken låter den till hundra procent som Avey Tare.

För Enter the Slasher House är knappast det skräckfilmssoundtrack titeln ger intryck av. Snarare låter det väldigt mycket som tidiga Animal Collective. Blixtsnabba trummor med närmast omänskligt snabba hi-hats, ständiga taktbyten och Avey Tare som skriker allt han klarar av i melodier vilka oftast påminner om barnvisor. Revolutionerande när Animal Collective släppte sin debutskiva för 14 år sedan, men mindre revolutionerande idag. För när jag lyssnar på Enter the Slasher House känns det som om jag återigen lyssnar på Animal Collectives debutskiva, om än mer garagerockigt och mindre noisigt.

Releasedatum: 7/4
Bolag: Domino
Bästa låt: "Roses on The Window"

Det är inte en dålig skiva, men den tillför lite som Animal Collective inte gjort förut. Visst, ”Roses on The Window” är ett fantastiskt sextiotalsmedley av någon som tagit för mycket syra och stämmorna på den The Who-inspirerade ”Strange Colores” är fantastiska. Men för många låtar låter som om Avey Tare bara dragit av några slumpmässiga ackord. Animal Collectives John Lennon behöver Panda Bear som sin Paul McCartney.

Glöm inte att gå in på bandets hemsida som i sin kitsch är någonting helt speciellt!

5/10