Jennie Abrahamson: ”Kärleken till musiken vann”

Jennie Abrahamson fann kraft i kärleken till musiken och det resulterade i den aktuella och hyllade plattan Gemini Gemini. Den här veckan gör hon en minisoloturné i Sveriges tre största städer och sen är det dags att återigen ansluta till en ny vända av turnerade med självaste Peter Gabriel. Wai Kei Fung mötte upp den talangfulla artisten för ett samtal över en kopp kaffe.

”Krispigt”. ”Rumlande”. ”Utomhus”. ”Nära mig”. ”Allvärlds”. Det är de orden som Jennie Abrahamson väljer när jag ber henne beskriva sin nya skiva med ett par enkla ord. Hon erkänner samtidigt att hon är bra på att skriva mycket text, men väldigt dålig på att hitta enkla stödord. Vi sitter på ett fik en bit bort från det Södermalm där det är som mest hektiskt. Stället ligger endast ett stenkast från hennes bostad.

Det som genast slog mig de första gångerna jag lyssnade på senaste skivan är att det finns ett visst lugn över den. Plattan känns genomtänkt och på något sätt får man intrycket av att Jennie Abrahamson äntligen har hittat rätt. Även om det fanns låtar på de två senaste skivorna innehållandes teman med mer substans, så var planen tidigare att lansera låtar som var enkla att ta till sig.

Något som fascinerar Jennie är 80-talsproduktioner där man med väldigt få spår får det att låta väldigt mycket och det var något som hon ville försöka återskapa på Gemini Gemini. Att behålla en känsla av luft mellan de olika instrumenten, till skillnad från ”The wall of sound” som skapades när folk började spela in digitalt.

– Det kan låta jättemaffigt och mäktigt, men det är som om man tar bort luften, och på samma sätt som musik inte bara byggs av toner, utan också av pauser, så måste också produktion bygga på att det finns någon form av paus mellan registerna. Det var någon som bad mig förklara det och då sa jag ”minimalistisk maximalism”. För jag vill att det ska sticka ut och låta mycket, men att det ska vara så få biståndsdelar som möjligt. Så har jag nog tänkt hela tiden, men det är mer renodlat på den här skivan, säger Jennie.

Plattan tar upp teman som miljö och feminism – saker som Jennie genuint bryr sig om. Även om det kanske inte alltid är så att artister har ett ansvar att lyfta viktiga frågor så tycker hon att det är önskvärt att använda sin tid i media åt detta. Hon har också visat sitt engagemang genom deltagande på Impossible Music Sessions, som handlar om att ge röst åt musiker eller kompositörer som inte själva får utöva sin egen musik, och Manifestgalan, som är ett viktigt sammanhang som ger fokus åt musik som inte är mainstream.

Att den verkliga kommersiella succén har uteblivit gjorde att hon ett tag övervägde att helt ge upp musikkarriären för andra intressen. Bland annat började hon plugga psykologi. Men till slut var det ändå kärleken till musiken som vann.

– Jag har ett inre barn som aldrig velat göra något annat än musik. Jag försöker komma ihåg henne ibland, för jag kan vara lite hård. Man blir liksom vuxen och tänker att det kan vara bra med en plan B. Vad ska jag göra sen? Det känns som jag inte har ett jobb på riktigt, men jag har ändå kunnat leva på att spela min egen och andras musik. Jag har haft min firma i tio år och det har funkat. Men jag försöker jobba på att omvärdera bilden av vad ett arbete är. Jag arbetar ju hårt! Men jag jobbar ju inte som mamma gjorde när hon gick till sjukhuset klockan sex varje morgon, konstaterar hon.

Snart väntar en nästan fem veckor lång turné med Peter Gabriel där hon agerar förband och även är med i själva showen. Det hon har lärt sig från de tidigare turnéerna med legendaren är att hon faktiskt klarar av att hantera storpublik med uppåt 20000 personer i arenor på egen hand.

Men innan dess ska hon ut på en egen miniturné för att uppmärksamma släppet av den nya skivan. Det blir intima spelningar i Malmö, Stockholm och Göteborg med start ikväll.

– Stockholm, Göteborg och Malmö kommer att vara med ett litet större band och lite annat material. En del låtar som inte blivit spelade tidigare. Vi ska också göra konserterna lite mer som jag vill ha det. Vi tänker helt enkelt ”lite dyrare”. Ser till att vi har egen ljud- och ljustekniker och många musiker som vi känner, avslutar hon.

Du ser Jennie Abrahamson live på följande ställen i veckan:

Victoriateatern, Malmö 2/4
Kägelbanan, Stockholm 4/4
Pustervik, Göteborg 5/4

Bonus: Läs gärna också vår intervju med Jennie från 2011.