Norrländska industrimetall-bandet Raubtier var ett av de band som spelade på inomhusfestivalen House of Metal i Umeå i helgen. Rockfotos Christoffer Jonsson träffade dem för en intervju innan spelningen.
Jag är på väg för att möta upp killarna i Raubtier och det är lite pirrigt eftersom jag inte riktigt vet vad jag ska förvänta mig. Min uppfattning om dem är att de har en extremt hård mentalitet och attityd. När jag kommer in på Folkets Hus i Umeå sitter trion och väntar och alla är klädda i matchande bomberjackor med Jägermeisteremblem på ena axeln och Raubtierloggan på andra. Ett kraftigt handtag senare har vi presenterat oss för varandra. Hulkoff (H), Buffeln (B) och Jonas (J) heter de. Medan jag gör i ordning för att börja spela in hör jag hur de med en kraftig dialekt klagar på ett band. Jag frågar vilket. De svarar Manowar.
Raubtier – vart kommer namnet ifrån?
H: – Det är rovdjur på tyska. Min brorsa bor i Berlin och jag såg den tyska versionen av filmen och sen snodde vi namnet och hela jävla logotypen och gjorde rock ‘n’ roll av skiten.
Är Rovdjuret favoritfilmen också eller?
H: – Det skulle jag inte påstå, men rovdjur är ju häftigt.
Ni har just släppt Pansargryning, hur skulle ni själva beskriva skivan?
J: – Ja det är ju pansar.
B: – Pansar och riktigt hårt!
Har ni spelat mycket i Umeå? Eller är det första gången?
H: – Nej inte fan är det första gången inte. Tror det är fem gånger.
Men det är första gången på House of Metal?
H: – Ja. Vi hade tur som tajmade festivalen med vår turné.
Många pratar om olika städers eller landskaps “rock”, t.ex. Göteborgs-rock eller Skåne-punk, har ni skapat Haparanda-Metal?
H: – Kanske det.
J: – Ja, det är då inget annat band som låter som oss i alla fall.
Kommer ni se några av de andra banden ikväll eller var det något av banden som spelade igår ni skulle ha velat se?
B: – Jag vet då inte ens vad det var för några band igår.
H: – Inte jag heller.
Det var bland annat Napalm Death, Bombus och Hatebreed.
J: – Hatebreed, vilken jävla skit. Fyfan.
Alla börjar skratta.
J: – Nej men jag är seriös. Det är ju bara ren och skär skit. Sån där jävla färdigpackad amerikansk skit. Och jag klarar inte av den där sångaren de har heller. Studsar runt och har sig. Sen är han väl även programledare på MTV? Jag klarar inte av det.
Du verkar kunna mycket om honom i alla fall.
J: – Nej för fan.
B: – Det är nog inget av de banden som vi hade sett.
H:– Näe. Eller jo Napalm Death. Det är ju några som inte lagt av i första hand.
J: – Ah, ok. Napalm Death men inte Hatebreed!
Era texter känns vid första anblick väldigt inriktade på krig. Hur kommer det sig?
H: – Krig är en bra metafor. Det är lätt att göra liknelser med krig. Vid första anblick kanske man tror att det bara handlar om krig men när man gräver lite djupare hittar man andra betydelser.