Danska superinstrumentalisten Marilyn Mazur: – Miles gillande gjorde mig respekterad som den jag är

Den eteriska, danska perkussionisten Marilyn Mazur har en lång och mångfasetterad karriär inom ett kreativt och sökande musikaliskt uttryck. Född i New York har Marilyn haft Danmark som hemvist sedan hon var 6 år gammal, med undantag förstås för de år då hon bland annat ingick i Miles Davis band. För hennes CV är ett som skulle få många att bli gröna av avund. I detta finns inte ”bara” Sir Miles, utan också bland många andra Gil Evans och Wayne Shorter.

Marilyn Mazurs liv förändrades när hon under en festival i Norge kallades upp på scenen. Av Miles Davis. Han ville att hon skulle göra ett inhopp i hans spelning. Visst var Marilyn redan en musikant med framgångar, och den amerikanske superstjärnan visste mycket väl vad hon kunde göra, även om den norska publiken inte var lika medveten om vem hon var. Tre år i Miles Davis band följde. Sedan hoppade Marilyn Mazur av och reste hem till Danmark för att jobba med sitt eget uttryck. Läs det där igen. Marilyn Mazur slutade att spela med en av världens absolut mest  respekterade musikanter genom tiderna, det för att göra sin egen grej. Det ligger artistisk råstyrka i ett slikt val.

Många år med bandprojekt som Future Song och Percussion Paradise senare arbetar Mazur idag i ett antal sättningsmässigt mindre projekt, med Marilyn Mazur Group och Celestial Circle i spetsen. Sverigebesöken är många, och i båda Mazurs huvudprojekt av idag ingår svenska musikanter, i form av Krister Jonsson, som spelar gitarr i Marilyn Mazur Group, och svensk-danska Josefine Cronholm, som står för vokala inslag i Celestial Circle.

– Musik är ett parallellt universum där vi kan leva som vi vill. Det är också ett sätt att se på världen, säger Marilyn Mazur till Rockfoto.

För det är kreativ musik som gäller för Mazur, som nämner ”Bitches Brew” som ett av sina favoritalbum.

– Kreativ musik handlar om öppenhet. Det är inte en reproduktion. Det handlar om känsla, färger, natur, ett mänskligt sätt att vara naturlig på. Att min musik handlar om naturen har gått upp för mig på senare år.

Fysiska instrument i drömska kompositioner

I kreativ livemusik är det förstås A och O att musikerna lyssnar på varandra. Men frågan är om de hör sig själva, sitt eget uttryck,  i mixen på samma sätt.

–Vi varken ser eller hör oss själva som andra gör skulle jag tro, svarar Marilyn. Ibland när du hör ett stycke musik som du har spelat in en gång så kanske du är tillräckligt distanserad ifrån det du spelade för att höra det mer objektivt, men till och med det är tveksamt. Så fort du hör din egen musik i närvaro av någon annan kommer den dessutom att låta annorlunda. Du plockar upp saker ifrån den andre lyssnaren.

– Ibland när jag hör musik som jag spelade för länge sedan kan jag undra varför jag spelade det ena eller andra. Jag kan komma på att jag spelade saker som jag inte visste om att jag spelade också.

Sökande, organisk, och med en tekniskt självklarhet, som gör henne lika uppskattad av den kreativa musikens mest insatta fans nu som då, lever Marilyn Mazur sitt liv bland sina många percussions.

– De är väldigt fysiska instrument, och rytm är något mycket jordiskt och konkret. Men mina kompositioner är mer drömska. Jag gillar transparenta och vokala kvaliteter i musiken. Transparens i ett arrangemang ger utrymme för tankarna.