Då jag är ett genuint She & Him-fan blev jag oerhört glad av nyheten att de släppt denna studiospelning. Brukar gilla liknande grejer såsom The Subways Live on Abbey Road eller varför inte (Hed) P.E. Live At DeepRockDrive som sändes världen runt via internet, och när jag nu ser mitt, som jag själv kallar det “lazy sunday band”, göra en sådan grej känns det riktigt roligt.
She & Him har tidigare i år släppt sitt fjärde album Vol.3 som bara kan beskrivas som en amerikansk 60-talsidyll. När jag lyssnar på skivan ser jag en inre bild av Zooey Deschanel trallandes cykla på en röd cykel en solig sommardag iklädd en polkadot-prickig klänning med kvittrande fåglar och inte ett problem så långt ögat kan nå, så en livestudiospelning av det kändes bara roligt. Men det var inte roligt.
EP:n innehåller fyra spår från Vol.3 det är allt. Visst, låtarna är inspelade igen, live i studio – men det är allt. Självklart är det kul när liveversioner av låtarna låter lika bra som på skiva men i detta fall låter det exakt som på skivan. Ska jag vara ärlig var jag tvungen att dubbelkolla med de fyra låtarna på Vol.3 om det verkligen var en ny inspelning. Det är så tråkigt när man tänker på vilken potential som finns för att göra en mäktig inspelning. Om de hade lagt till lite stråkar och fått en fet orkester att backa upp – vilket sound det skulle kunna ha blivit. Men tråkigt nog blir det inte bättre än fyra halvbra låtar som redan finns på ett album med bättre låtar. För det är också en sak som jag inte förstår mig på. Varför dessa fyra låtar? She & Him har så mycket bättre låtar än dessa.
Release: 2/12
Bästa Spår: "I Could've Been Your Girl
"
Bolag: Double Six Records
Personligen hade jag blivit gladare om de nu i juletider valt att spela in låtarna från julskivan A Very She & Him Christmas som enligt mig är den ultimata julskivan. Zooey Deschanel har den perfekta rösten för den sortens musik och jag lyssnar nästan sönder den varje jul. Eller varför blandar de bara inte? Någon låt från Vol.1 , något spår från Vol.2 och så vidare. Det här blev bara ett utdrag från senaste skivan.
Jag skulle vilja påstå att She & Hims The Capitol Studios Session är ett ypperligt tillfälle att lära känna deras musik om du aldrig hört duon tidigare och du kan introduceras för deras idyllsound. Men om du hört dem tidigare kan du lika gärna skippa detta. Missförstå mig inte. Det är bra musik, verkligen. Det är bara anmärkningsvärt och lite tråkigt att vi redan hört låtarna och att det inte gjordes något roligare när chansen fanns. EP:n får därmed min officiella “Swing and Miss”-stämpel.
4/10