Beast: ”När det gäller rock har jantelagen inget där att göra”

I dagarna släpper Stockholmsbandet Beast sin första fullängdare Dead or Alive. Rockfoto träffade bandet i replokalen och pratade bland annat om hur viktigt det är att ha kul när man spelar, bandslagsmål i Göteborg och hur den skruvade videon till nya singeln ”Night Lust” kom till världen.

– En punk-hårdrocks-käftsmäll, säger sångerskan Maria Eriksson när hon ska beskriva bandet för någon som inte känner till dem.

– Rå, skållad, hård rock! Inte hårdrock alltså, utan hård rock, säger ena gitarristen Elias Jubran och får medhåll av resten av bandet.

Beast bildades 2009, gitarristen Kalle Lagergren och trummisen Mattias Karlsson var med från början. Maria kom med i bilden efter en blöt kväll på Bröderna Olsson då hon tog mod till sig och frågade Kalle om hon fick testa som sångerska. Maria som är trummis från början och aldrig sjungit tidigare visade sig passa in perfekt. Resten av bandet kallar henne en naturbegåvning.

– Först försökte jag låta som förra sångaren Modde (Nitad) och bara skrek, men när vi spelade in första sjuan ”Beast” försökte jag sjunga och fortsatte när jag märkte att jag hittade mer och mer i sången.

Efter att Elias slutit upp med motiveringen: ”Jag är inte grym på gitarr men jag har en Marshallförstärkare och ett patronbälte”, bestämde sig bandet för att det lät mycket coolare med två gitarrer. Kalle som från början spelade bas hade redan lagt mycket gitarr på studioinspelningarna till nya skivan, så han bytte instrument helt. Det resulterade i bandets senaste tillskott, basisten Jacob Wiberg (Sordid Flesh). Han hade precis flyttat till Stockholm när Beast började leta ny basist.

– Nu känns det som vi har en sättning som är potent och tight, säger Elias.

Maria är inte sen med att lägga till ”tuff” i beskrivningen.

Nya skivan Dead or Alive har tagit drygt ett år att spela in. Från början skulle Beast ha åkt till Irland och spelat in i Sun Studios, men planeringsmässigt fungerade det inte och det blev en kompromiss. Inspelningen gjordes istället i Stockholm i Studio Cobra, sedan mixades och mastrades skivan av Ola Ersfjord på Sun Studios. Något som bandet tror har bidragit till skivans sound.

– Det var nog bra att vi inte spelade in i en studio som är gjord för den typen av rock vi spelar. Det blir lätt att man rattar in exakt samma ljud för alla band och så låter det bara standard. För oss blev det en bra kombination att spela in i en skramlig garage- och popstudio i Stockholm och sedan skicka det till Dublin. Där satt Ola och försökte polera upp vårt skrammel. För att använda en klyscha, vi fick det bästa av två världar. Något som låter lite annorlunda, berättar Elias.