Omar Souleyman – Wenu Wenu

Omar Souleymans karriär går att spåra till tidigt 90-tal, men det har aldrig blivit något regelrätt studioalbum. De senaste åren har emellertid västvärlden översvämmats av olika bootlegs och lovorden har avlöst varandra, där bl.a. Björk, Damon Albarn och Daniel Snaith gjort allt för att skapa en Souleyman-feber. Och efter Way Out West-spelningen och visumrabaldret förra året har ytterligare fått upp ögonen för hans uppdaterade dabke-musik (traditionell arabisk dansmusik som spelas på bröllop). Det ska dock sägas att majoriteten stod handfallna inför den syrianske sångarens framträdande – som lyssnare hamnade jag mitt i en kulturkrock. Älskade varje sekund.

Releasedatum: 21/11
Bolag: Ribbon Music
Bästa spår: “Wenu Wenu”

Four Tet aka Kieran Hebden har också förälskat sig i Souleymans musik, vilket resulterat i att Hebden producerat samtliga spår på Wenu Wenu – Souleymans första studioskiva. Den Londonfödde beundraren har dock inte förändrat, mer städat upp och raderat ljudmässiga skönhetsfläckar. På många sätt är det samma mix av arabiska och elektroniska tongångar som kännetecknar hans dansanta bröllopsmusik. Ett av de bästa spåren på skivan är dock balladen ”Mawal Jamar”, som sänker det höga tempot och ger på så sätt andrum åt den hypnotiserande och rytmiska storm som möter lyssnaren. Begåvat på alla sätt.

Mannen bakom de slingrande och akrobatiska keyboardtonerna, är Souleymans ständige vapendragare Rizan Sa’id, vars fingerfärdighet saknar motstycke. Ett spår som ”Yagbuni” når utomjordiska höjder och ger en känsla av att musiken tar över tid och rum, får världen att stanna upp. Och i sin helhet har nämnda trio infriat alla förväntningar.

8/10