Body/Head – Coming Apart

En brummande elgitarr, ett rytmiskt pulserande, en ödesmättad melodi och en växelvis viskande, skrikande, tjutande röst som upprepar suggestiva fraser. Det här är den syntes av de musikaliska uttryck som kännetecknar den nya duon Body/Head. På sin debutskiva Coming Apart presenteras ett unikt och personligt sound som knappast kan beskrivas som lättlyssnat och inbjudande, men som verkligen belönar den modiga och öppensinnade som antar deras utmaning.

Att ena halvan av duon heter Kim Gordon gör givetvis att jämförelser med hennes förra band Sonic Youth är oundvikliga. Men tillsammans med Bill Nace har Gordon skapat något något helt annorlunda än det legendariska indierockbandet. Sonic Youth-fans kan dock tänka på det inledande spåret “Contre le sexisme” på 1998 års album A Thousand Leaves för att få en uppfattning om vad de har att förvänta sig.

Body/Head använder sig av improvisation i sina kuperade ljudlandskap, men resultatet känns aldrig som ett planlöst sökande efter inspiration eller vision. Tvärtom är det här två människor som vet vad de vill uttrycka och snarare använder frihet och improvisation för att ta till vara på stundens hetta och ge en extra känsla av liv och passion.

För passion har de verkligen. Det mest oväntade är skivans emotionella tyngd. Kim Gordon har gjort sig känd som indierockens svala isdrottning, gömd bakom ett par moderiktiga solglasögon och med en distanserad sångstil som osar rå New York-coolhet. Som albumtiteln Coming Apart dock antyder faller den fasaden bort här. Kvar är Gordon när hon är som allra mest rädd, skitförbannad, sårbar och uppgiven.

Bolag: Matador Releasedatum: 10 sep
Bästa spår: Frontal

Bäst är albumets avslutande låt, den 17 minuter långa “Frontal”. De sista fem minuterna består av Gordons barnsligt naiva gitarrmelodi som kontrasteras mot tjutande rundgång och arga, desillusionerade textrader. Experimentell noisemusik har en tendens att bli mer konceptuellt intressant än berörande men den här skivan bjuder på några av de mest känslosamma ögonblicken bland årens skivsläpp.

8/10