Alicia Keys: Way Out West, Göteborg 10/8


Alicia Augello Cook eller Alicia Keys som vi mer känner henne är i år det stora affischnamnet för årets Way Out West. Denna kvinna som en gång i tiden blev blyg av att bara att kliva upp på en scen, även när hon kunde gömma sig bakom en klaviatur har under de tolv åren sedan debuten med Songs in A Minor utvecklats till den superstjärna som ikväll står på den största av Way Out Wests scener. Det är inte bara att hon har släppt en skiva som heter The Diary of Alicia Keys, utan hon vill denna kväll att vi också upplever hur det är att följa en liten del av hennes liv under de dryga 100 minuter som vi får vara hennes bästa vän. Oavsett om det handlar om hennes älskade hemstad New York, om hur hon gärna vill prata med den där killen som kommer in på kaffestället som hon jobbar på eller att försöka sova utan den där hjärtekrossen vid sidan av henne.

Iklädd en hatt och en glittrig blå topp dyker hon upp till tonerna av den välkända basgången i ”Streets of New York” varvat med introt av ”Empire State of Mind”. Ut kommer även fyra manliga dansare och öppningsnumret övergår snabbt till låten ”Karma” och ”You Don’t Know My Name”. Av den där en gång så blyga tjej är som helt bortblåst och Alicia dansar obehindrat i högklackat som om hon skulle ha gjort det sedan barnsben. Även om hon skiner under de låtar med ett högre tempo så är det bakom pianot som Alicia Keys fullkomligt krossar allt motstånd som spelat på Flamingoscenen under de tre dagarna av årets festival. Med låtar som ”Un-thinkable” och ”Try Sleeping With A Broken Heart” förvandlas Alicia tillbaka till den där bräckliga tjejen med den stora rösten som självaste Clive Davis en gång i tiden tog under sina vingar. Men kvällens höjdpunkt är låten ”Fallin’” där de inledande höga tonerna inte har några gränser och slår knockout på de flesta i publiken. Även om hon har låtar som är mer kommersiellt framgångsrika är det ändå ”Fallin”’ som förde kvällens stjärna till nästa nivå i början av hennes karriär. Om nu introt var spektakulärt så är slutet på låten väl anpassad för någon som kan gå med rak rygg under epitetet diva. I musikvärlden idag är det endast en handfull kvinnliga artister som kan mäta sig med den proffsighet och gudabenådade röst som Alicia Keys besitter. Det är också under detta parti som publiken verkligen är med på noterna och allsången skulle kunna mäta sig med publiksången vid en viss Håkanspelning bara kvällen innan.

Alicia vill denna kväll inte bara underhålla oss, utan också som vän dela med sig av några framgångsrecept. Det blandas med livsfilosofier som att följa ditt hjärta även om många försöker guida dig åt olika håll, att våga ta chanser även om det kan kännas helt otänkbart eller att ibland kan de människor du litar på mest vara de som egentligen inte förtjänar din tillit. Till showens sista akt vill Alicia Keys att publiken skall hålla upp mobiltelefonerna och lysa upp kvällen till ära för kärleken. Det blir ett hav av ljus som kommer gå till historien som en av de mest imponerande i festivalens historia. Med låtarna ”New Day” och titelspåret från den senaste skivan Girl on Fire visar Alicia Keys att hon även kan hantera stora slagverk.

Vår resa tillsammans närmar sig sitt slut och förvandlingen är komplett. Hon är nu en fullvuxen kvinna, mor och komplett som artist.  Till kvällens stora final blir hon introducerad av en ljudupptagning med Frank Sinatra som förkroppsligar hennes älskade hemstad. Vi avslutar där vi började i Hell’s Kitchen på Manhattan. Endast ett stenkast från de stora ljustavlorna som lyser klarast och dansarna får möjlighet att visa sina färdigheter igen till Jay Zs första vers av ”Empire State of Mind”. Under tiden byter Alicia Keys om till en vacker glittrig svart aftonklänning och låten byter skepnad till hennes soloversion istället. Det är också nu som det största publikfrieriet äger rum när hon byter ut stadens namn i refrängen till Sweden. Som avslutning tackar hon för en fantastisk kväll och förtydligar det budskap hon tidigare gav under kvällen. ”Gå din egen väg och låt ingen hålla tillbaka eller trycka ner dig. Always set the world on fire”.
 
Med en noga producerad och välbalanserad show får vi den perfekta avslutningen på årets Way Out West. Alla bitar som man förväntar sig av en show från en superstjärna av denna dignitet finns på plats. Det är inte en slump att Alicia Keys efter så många år i branschen fortfarande är på toppen. Hon är i grunden en låtskrivare av högsta rang och har principfast fortsatt att skriva musik enligt ett framgångsrecept som har tagit henne där hon står idag. Det har gått fem år sedan Alicia Keys senast stod på en scen i Sverige. Vi får bara hoppas att det inte dröjer så länge innan hon kommer tillbaka igen.