Albumaktuella Chris Corner: ”IAMX är en kanal för mitt inre mörker”

Den 22:a mars kommer femte IAMX-skivan The Unified Field, som har finansierats med hjälp av fans. Rockfotos Anton Lindskog ringde upp Chris Corner i hans nuvarande hem ute på landsbygden strax utanför östra Berlin.

Chris Corner var under 90-talet med i det hyllade, brittiska trip hop-bandet Sneaker Pimps. Det är dock i egna projektet IAMX som han har hittat sin stil – och som han på allvar får utlopp för sin fascination för mörker och dekadens. Någonstans mitt emellan Depeche Mode och Nine Inch Nails – med inslag av cabareter och Tim Burton-estetik – finner vi det han själv kallar ”glam noir”. Mörkt och suggestivt men på samma gång melodiöst och känslosamt med starka 80-talsfärgade refränger.

Snart släpps din nya skiva The Unified Field. Vad var det som gav dig idén att finansiera inspelningarna via crowdfunding?

– Under de senaste åren har livespelningarna varit den främsta inkomstkällan för IAMX. Jag var helt enkelt tvungen att hitta något att balansera det med så att vi inte turnerar ihjäl oss. Det var Janine, keyboardisten i mitt liveband, som föreslog crowdfunding. Hon driver IAMX-sidan på Facebook och har hand om mycket av promotionen på internet. Hon tyckte det var en väldigt bra idé men det måste erkännas att jag själv var skeptisk till en början. Jag trodde att internetkulturen och den illegala nerladdningen hade gjort folk så vana vid att få allt gratis att ingen skulle bry sig. Men jag hade fel vilket jag såklart är oerhört glad och tacksam för. Det känns väldigt stort att så många har varit med och gett stöd. Jag blev väldigt positivt överraskad!

– Jag är mycket mån om att IAMX är och förblir ett oberoende projekt. Att söka sponsring hos något stort kommersiellt bolag – eller ja, överhuvudtaget hos någon som bara är intresserad av att tjäna pengar – kommer aldrig att vara ett alternativ! De skulle bara försöka påverka och manipulera.

Du är ju van vid att jobba mycket på egen hand i IAMX. Du skriver all musik och spelar ofta in själv. Inför nya The Unified Field har du samarbetat mer med andra, hur har det varit?

– Det där är lite dubbelbottnat för mig. Förra IAMX-skivan Volatile Times gjorde jag helt på egen hand, vilket jag efteråt lovade mig själv att aldrig göra om. Det var en så tung och psykiskt påfrestande process för mig. Jag har dock även problem med att samarbeta med andra. Mitt kontrollbehov är väldigt stort och kommer i vägen. Men en sak är säker: Det är betydligt roligare att jobba med andra än helt själv. Många av idéerna på nya skivan har kommit till tack vare de andra som medverkar på den, framför allt Jim Abbiss som har producerat.