
Electrobröderna Guy och Howard Lawrence sitter på en soffa i Debaser Medis artistloger och tittar oroligt på flaskan tjugoettårige Guy håller i händerna. Guy är sugen på champagne, men har svårt att skruva upp korken. Tre år yngre Howard är nykterist. Bröderna bråkar sällan, men striderna som blossar upp har en tendens att sammanfalla med Guys drickande.
Det sägs att äldre syskon är mer ansvarstagande och att de yngre är uppmärksamhetssökande, hur väl stämmer det in på er?
– Jag kan tala om för dig att det inte stämmer alls i vårt jävla fall. Jag tar hand om honom, säger Howard.
Guy har gett upp försöken att öppna champagneflaskan och håller nu istället i en öl.
– Jag gillar att utnyttja min tid till max, ler han och vänder sig sedan till brodern. Och du behöver inte alls ta hand om mig.
– Inte om du inte är full.
– Jag ställer ju inte till det så mycket. Jag har aldrig missat ett flyg eller något sådant.
– Nej, ok. Han har aldrig missat ett flyg.
Guy och Howard pluggade båda klassisk musik hemma i Surrey, England när de bestämde sig för att bilda Disclosure. Kort därefter började deras garageelectro att uppmärksammas av sajter som Pitchfork, men det var inte förrän de släppte sin uppspeedade remix av Jessie Wares ”Running” förra sommaren som karriären tog fart. Låten blev en massiv succé i hemlandet och förra veckan gick senaste singeln ”White Noise” direkt in på brittiska singellistans andra plats.
– Jag tror att vi har haft stor nytta av att plugga musik, speciellt vad gäller harmonier och ackord. Vår musik är mer strukturerad tack vare det, men jag tror inte att vi någonsin kommer att ha ett fiolsolo i någon av våra låtar, säger Howard.
Brödernas föräldrar är professionella musiker och sina egna musikaliska banor började de med att spela piano. Howard lyssnar på Kate Bush och Peter Gabriel (”för att de gör smart musik”) och de använder sig själva av ”riktiga” instrument i sina liveshower, men Disclosure kommer ändå aldrig att göra något annat än just elektronisk musik, säger de.
– Jag fyllde arton 2009 och började gå på klubbar. Det var då musik som dubstep började få fäste i Storbritannien, säger Guy. Vi insåg att elektronisk musik kunde göras på ett bra och smart sätt och tänkte att vi skulle försöka oss på det.
Sedan bröderna började spela ihop har dansmusikscenen genomgått stora förändringar. House har vunnit mark från dubstep och den elektroniska musiken har gått från att vara en angelägenhet för specialiserade klubbar till en naturlig del av mainstreamkulturen.
– Vi har lyssnat på vad dj:n här har spelat sedan vi kom hit och det har varit Azealia Banks och Massive Attack från 1990-talet. För två år sedan hade ingen spelat det ute, men nu går folk ut just för att höra dessa gamla låtar, till och med någonstans mitt i Sverige.
Även Disclosures musik har förändrats jämfört med den första singeln ”Offline Dexterity” som kom för tre år sedan.
– Vi har blivit mer raka i våra melodier. Förut försökte vi göra mer komplicerade rytmer. Nu har vi också ofta gästsångare och då gör vi utrymme åt dem så att de ska kunna göra sin grej.
I augusti spelar Disclosure på Way Out West i Göteborg och innan dess ska debutplattan ha kommit ut. Albumet beräknas till mars, men Guy ger ett snett leende till svar på frågan om det stämmer.
– Vi hoppas på det. Vi jobbar på det, säger han efter en stunds tvekan.
Alla detaljer kring debuten är hemligstämplade, så även eventuella samarbeten. Disclosure har tidigare gjort musik med bland annat etablerade genrekollegor som AlunaGeorge, men även okända sångare som de hittar på internet.
– Ibland kommer jag till en inspelning och där står Howard med någon som han har hittat på Youtube och jag har ingen aning om vem det är, säger Guy. Men om de sjunger bra och vi har något som funkar…varför inte?
Hur kommer debuten att låta jämfört med det vi redan har hört?
– Det kommer att bli många tempoväxlingar på albumet. Vi vill göra det mer intressant än 45 minuter av house.