Mariam The Believer: Landet, Stockholm 16/1

När Mariam The Believer bjuder in till spelning för att fira lanseringen av solodebutskivan Blood Donation tar hon oss ut från Stockholms innerstad. Närmare sagt till Landet vid Telefonplan vilket är så nära hemmaplan det kan bli för Mariam då hon tydligen bor ett stenkast därifrån. Ryktet om att Mariam är en av de mest intressanta svenska debutanter just nu gör att kön utanför stället ringlar sig lång i vinterkylan. Att det skulle bli en så stor uppslutning var varken arrangörerna eller personalen beredda på och många får tyvärr vända i dörren utan att få uppleva kvällens spelning.

Lokalen är liten och kompakt. Inne är det packat och om vintern gör sig påmind utanför så är det som att vi har transporterats till ett fjärran land där trängsel och värme hör till vardagen. När Mariam Wallentin kliver upp på scenen tillsammans med sina medmusiker för kvällen är det i all enkelhet, lite som att komma hem till henne. Den genuina glädjen strålar ut när hon ser hur mycket folk det är på plats. Mariam börjar kvällen med låten ”The String of Everything” och det är textraden ”don’t we want to learn something more, reach somewhere new, and die someone else” från den som etsar sig kvar hela kvällen. För det är lite så man ska uppfatta Mariams musik. Att vara öppen för nya idéer och våga se möjligheterna. Där låtarna på skivan kan kännas väl strukturerade får vi ikväll uppleva en Mariam som tar ut svängarna på scenen. Med en liten grad av nervositet och en hög grad improvisation tar hon låtar som redan är starka till en ny nivå.

Mariam the Believer må vara ett artistnamn som antingen får en att rycka på axlarna eller följa upp med tusen frågor. När Mariam står där på scenen är det inga oklarheter. Med gitarr eller utan får hon publiken att tro på det hon har att säga oavsett om det handlar om frihet, osäkerhet eller kärlek. Det är tidlös poesi som skär in i själen och lämnar ingen oberörd.