Plats 9: The Haunted Man – Bat for Lashes

Bat for Lashes Natasha Khan är kanske den sista personen man hade trott skulle hemsökas av skrivkramp och idétorka. Efter att ha släppt två album fyllda med litterära, visuella och soniska idéer, debuten Fur and Gold (2006) och Two Suns (2009), ska trettiotreåringen ha drabbats av stress, panik och misstro på sin förmåga att skapa musik.

Den har hon dock kvar. Tredje skivan The Haunted Man är mer tillbakahållen i sin produktion utan att för den sakens skull vara så pass avskalad som dess nakna omslag antyder. Den mindre plottriga ljudbilden gör att multiinstrumentalisten Natasha Khans bästa instrument, hennes röst, bli mer bärande för musiken och det är ett välkommet ombyte. The Haunted Man är dock långt ifrån elva låtar av Natashas röst och ett bakgrundspiano. Här finns fortfarande allt det typiska för Bat For Lashes, dansanta melodier och överraskande inslag så som mässande körer i ”Oh Yeah” och röster förvrängda till tecknade figurers i ”Marilyn”.

Natasha har sagt att hon drömde om mörka figurer och kämpade med demoner inför inspelningen av skivan och tematiken i The Haunted Man återspeglar detta. Låtarna är reflektioner över hur det förflutna påverkar nutiden, över krigslika relationer, kamp med outtalad längtan, en nedstigning i mörkret, men med ljus och hopp på andra sidan.

Bat for Lashes skapar en egen värld, mörk och sagolik, men också tryggt igenkännbar och Natasha Khan har definitivt inte tappat greppet om sin kreativitet, hon har tyglat den med mycket goda resultat.