Årslista för ”grufties”: best of synth och goth 2012

Snart är det dags för de svenska tidningarna att presentera sina årssummeringar. Synth och goth är två genrer som brukar lysa med sin frånvaro i dessa sammanhang. För att kompensera för det har Rockfotos deltids-”gruftie” (tyskt uttryck för någon som gillar synth och goth – Reds anm.) Anton Lindskog botaniserat bland årets synth- och gothsläpp och plockat fram 13 favoriter. Oavsett om du hängde på Stadt Hamburg varje fredag under det glada 80-talet, om du drömmer om att besöka Slimelight eller bara är lite nyfiken på vad som händer i den svartklädda underjorden nu för tiden så hittar du garanterat något att gilla.

X Marks the Pedwalk bildades i slutet av 80-talet och kallades då ofta för ”Tysklands Skinny Puppy”. Sedan fann de ett mer eget sound och nu är de en duo bestående av grundaren Sevren Ni-Arb och hans fru Estefania. Årets The Sun, The Cold And My Underwater Fear är andra skivan sedan ”återföreningen” efter ett till största delen inaktivt 2000-tal men det är inte tal om någon nostalgitripp. Skivan är en rakt igenom melankolisk och eftertänksam skapelse med siktet mot framtiden snarare än dansgolven.


Michael Arthur Holloway har hyllats flera gånger i Side-Line Magazine (synthens motsvarighet till Pitchfork Media typ – Reds anm) för musiken han gör under namnet Dead When I Found Her. I år kom andra skivan Rag Doll Blues som en recensent i svenska Elektroskull utsåg till årets bästa industrial-platta. Subgenren aggrotech må ha dominerat den hårdare synthen på senare år men amerikanen Holloway blickar istället tillbaka mot ett tidigt 90-tal med Skinny Puppy och Frontline Assembly. Särskilt hårt blir det aldrig på Rag Doll Blues där Michael visar en mognare, mer melodiorienterad sida av sitt alter ego. Det här är industrial att lyssna på när man kurar upp i soffan med en god bok – snarare än att försöka skrämma slag på grannarna med.


Österrikiska mind.in.a.box är ett av de band som utmärkt sig mest under 2000-talet i sin strävan att föra synthpopen framåt utan att fjärma bort den svartklädda publiken. Årets Revelations är, efter åratal av koncept om science fiction och gamla TV-spel(!), kanske det bästa och mest personliga som låtskrivaren Stefan Poiss har gjort.