
Hybriden av pop och frijazz på The Cherry Thing är bland det mest fascinerande jag hört i år. Skivan är på många sätt en hyllning till Neneh Cherrys framlidne far, jazzlegenden Don Cherry (den innehåller bland annat en tolkning av hans ”Golden Heart” – och dessutom har Mats Gustafssons The Thing tagit sitt namn efter en Don Cherry-låt).
På nya The Cherry Thing Remixes remixas de åtta spåren av tio minst sagt namnkunniga akter från den elektroniska och experimentella sfären. Suicidecovern ”Dream Baby Dream” stöps om till suggestiv folktronica av Four Tet. Lindstrøm + Prins Thomas gör en snygg, dansant version av Nenehs egen ”Cashback”. Allra mest lyckade är dock de remixar som håller sig närmst originaltolkningarna – där det så att säga är detaljerna som gör skillnaden.
Sonic Youth-bekantingen Jim O’Rourke gör en snygg diskret omarbetning av ”Accordion”. Men mest fascinerande är japanske oljudskonstnären Merzbows remix av ”Sudden Moment”. Den galne japanske proggsamlaren Masami Akita hör bland noisemusikens verkliga pionjärer och har gjort mer eller mindre olyssningsbara oljudssymfonier under namnet Merzbow sedan 1979. När han tar sig an ”Sudden Moment” väntar han dock ett antal minuter med att starta sin kännetecknande noisemotorsåg utan låter först Nenehs röst måla graffitti över ett trivsamt jazzackompanjemang. Det är precis så unikt och fascinerande som ett möte mellan frijazz, noisemusik och en karismatisk popsångerska vid namn Neneh Marianne Karlsson, även låter på pappret.