Skräckromantikern Anna Von Hausswolff fokuserar på ljuden

Musiken på Ceremony är både meditativt rogivande och lätt obehagsväckande, men hela tiden visuell, lite som ett filmsoundtrack. Inspireras du av andra konstuttryck än musik när du skapar musik?

– Ja, hela tiden. Ser mycket film, och jag älskar filmmusik! Jag är väl en slags skräckromantiker tror jag. Allt som är otäckt och vackert på samma gång, älskar jag. Edgar Allan Poe, Suspiria och Jan Svankmajer.

Nu har du en Sverigeturné på gång – hur kommer utforskandet av kyrkans rum, både fysiskt och metaforiskt, att påverka dina liveframträdanden framöver?

– Det här blir inte ett utforskande av kyrkans rum, utan det blir ett utforskande av platsen jag och mina musiker befinner oss på i stunden. Men, den sakrala ljudbilden kommer vi bära med oss då vi grävt ned oss ordentligt i våra instrument och hittat de mest perfekta ljud för denna Ceremony-turné.

Det är bara att hoppas att Anna Von Hausswolff aldrig slutar gräva i sin ljudlåda.