Någonstans mitt emellan Tori Amos dramatiska 90-tal och Henric de la Cours gotiska synthpop hittar vi Full of Keys. Hon har hyllats av såväl Fredrik Strage som Robyn och fick en del uppmärksamhet häromåret för den suggestiva och skräckfilms-liknande videon till “All The Roses”. Nu är Anni Bernhard – som hon kallar sig till vardags – aktuell med debutalbumet Traces of a Human. Skivan har följts av en Sverige-turné som saknar motsvarighet i landets musikhistoria. Vanliga rockklubbar är bortprioriterade och istället görs badhus, gruvschakt, flygplansvrak och Tegnértornet i Gränna om till konsertlokaler. Rockfotos Anton Lindskog ringde upp den 27-åriga sångerskan, låtskrivaren och musikproducenten på ett hemsökt hotell i Norrköping.
Hur länge har Full of Keys existerat?
– I ungefär ett och ett halvt år. Jag har skrivit låtar för mig själv under väldigt långt tid men för några år sedan började jag plugga musikproduktion och det var som att en helt ny värld öppnades. Plötsligt förstod jag vad man kan göra med studions hjälpmedel.
Du spelar nästan bara i väldigt udda lokaler på din nuvarande turné. Varför har du valt att göra det istället för en vanlig klubbturné?
– Därför att jag ärligt talat inte tycker att klubbar är så spännande. Man vet ungefär vad man har att vänta sig – möjligtvis kan ljudet vara lite bättre eller sämre – och vad gäller den visuella biten så har man bara artificiellt ljus att jobba med. Det här är ett sätt att lägga ytterligare en dimension till konserterna och göra en upplevelse av det, både för mig och för publiken.
En del av dina konserter är på orter som inte är direkt bortskämda med spelningar i vanliga fall. Som Gislaved och Gränna…
– Jag har faktiskt inte reflekterat så mycket över vilka städer vi spelar i. Det viktigaste är lokalerna. Turnén är upplagd helt och hållet för att vi ska få chansen att spela inne på ställen som jag tror kan vara inspirerande.
Jag tittade lite på din turnéblogg. Du spelade på våning 4.5 i Dannemora Gruva tidigare i veckan. Det måste vara väldigt svårt att ta sig till en sådan spelning – vad har man egentligen för publik när man spelar nere i en gruva?
– Det var mest gruvarbetare, haha. Påpassligt nog hade gubbarna som jobbar i gruvan rast så de kunde se konserten. Och så var där några journalister också.
Dagen efter spelade du i ett flygplansvrak på Skavsta flygfält.
– Tanken var egentligen att vi skulle spela i en flygplanshangar. Vi hittade en hangar som var väldigt cool men när vi soundcheckade fick vi det inte att fungera med akustiken. Av en ren händelse gick jag in i ett flygplansvrak som fanns på platsen och det var något av det mest fascinerande jag sett. Planet var helt utblåst, väggarna totalt kala och man kunde se alla ledningar och all teknik bakom. Det såg så häftigt ut att det avgjorde saken.
Om du kunde välja helt fritt och inte hade några begränsningar – var skulle du då vilja spela med Full of Keys?
– Att göra en konsert på månen hade varit coolt, haha.