Nitzer Ebb & Die Krupps: KB, Malmö 28/4

För den som har lyssnat på synth av det hårdare slaget behöver varken Die Krupps eller Nitzer Ebb någon närmare introduktion. Båda banden var pionjärer inom det som vanligen kallas Electronic Body Music (EBM) – genren som under 80-talet var tänkt att erövra världens dansgolv (även om det inte riktigt blev så).

Die Krupps nöjde sig inte med minimal body utan gav sig tidigt på det här med att blanda hård synth med hårda gitarrer. Och drog det så långt att de till slut lät som hårdrocksband med trummaskiner och body-basar. De fick ett brett genomslag – singeln ”To the hilt” låg till och med på svenska försäljningslistan i början av 90-talet. Men synth-publiken flydde.

Mycket vatten har runnit under broarna sedan dess och tiden har inte varit helt förlåtande mot deras synth/metal-hybrid. Somligt fungerar – den anti-rasistiska hymnen ”Fatherland” är fortfarande förkrossande – men mycket låter daterat. Klokt nog har Die Krupps backat några steg från det gitarr-dominerade 90-tals-soundet och kör denna kväll en nostalgitripp som spänner över hela karriären. ”Crossfire” avfyras redan som andra låt och publikresponsen låter inte vänta på sig. De gamla farbröderna får till och med igång en moshpit framför scenen.

Om Die Krupps ser gamla ut verkar Nitzer Ebbs frontman Douglas McCarthy däremot inte åldras överhuvudtaget. Iklädd vit skjorta, slips och solglasögon ser han ut som hämtad ur ”Reservoir dogs” när han gör entré till ”Getting closer”. Nitzer Ebb har överhuvudtaget åldrats väldigt väl. Kanske har det att göra med att 80-tals-trenden har fått oss att älska analoga synthar igen. Eller för att deras aggressiva, minimala body är väldigt tidlös. Debutskivan That total age från 1987 är fortfarande en total adrenalinkick och på scen utstrålar de energi som om de vore minst 30 år yngre och argare. Det blir en hel del hits – ”Lightning man”, ”Murderous”, ”Let your body learn”, ”Godhead” – men även låtar från fjorårets come-back Industrial complex, en skiva som för övrigt står sig anmärkningsvärt väl bredvid de gamla klassikerna.

Sedan tidigare var det utlovat att båda banden skulle göra ett nummer ihop. Som väntat faller valet på ”Machineries of joy” där Nitzer Ebb kallar upp Die Krupps för ett sista extranumret. Låten, som de har släppt som gemensam singel, är egentligen en ”cover” på Die Krupps första singel ”Wahre arbeit, wahrer lohn”. Publiken, som består av lika delar gamla fans som yngre nytillkomna, verkar nöjd. Det är bara att konstatera att Nitzer Ebb fortfarande har det!