Liechtenstein – DIY i Göteborgstappning

Möter upp Liechtensteins Renée Gustafsson utanför Bengans i Göteborg, går sedan vidare till Café Hängmattan. Vi småpratar på vägen och Renée berättar att hon precis kommit hem från London Popfest, där hon bland annat imponerats av nykomlingarna The History of Apple Pie, samt sålt merchandise. Och så långt är allt som förväntat, men senare under intervjun märker jag att Renée helst av allt vill skaka av sig sitt Mo-Dettes, Dolly Mixture och Talulah Gosh-bagage. Tre av av de mest vanliga referenserna.

Vi sätter oss vid ett tomt bord. Renée berättar att hon tagit med en CD-R av senaste singeln ”Meantime”. Hon påpekar att omslaget är av guldpapper, och att det är deras trummis som designat – DIY i Göteborgstappning.

Göteborgsbandet Liechtenstein väckte uppmärksamhet på den internationella indiepopscenen redan 2007. Bandet är just nu aktuella med singeln "Meantime" som de ger ut på egna skivbolaget Fraction Discs.

Berätta om nya singeln ”Meantime”.

– Det är två låtar, och den första är från kommande albumet som i dagsläget ser ut att släppas i augusti. Försenad några månader av olika anledningar. B-sidan ”We Can Learn from History” är en av de första låtarna vi någonsin spelade in. En übergammal låt.

Varför släpps den 2011?

– Det är en låt som jag alltid velat ge ut, men som aldrig passat in någonstans. Vi har dock gjort en nyinspelning, så att låten fått samma känsla som övriga spår vi spelat under samma period. Den låter som vi gör nu.

Frågar om det är möjligt att lära av historien, vilket hon efter en stunds funderingar ser som troligt, men tillägger att människan tenderar att upprepa sig. Nu visar det sig att B-sidan handlar om något helt annat, nämligen barndomen – hur flickor kan vara mot varandra när de är små. Spinner vidare på textvinkeln. Frågar vad som inspirerar – samhället, politik, litteratur?

– Det är samtliga av dessa saker. Nya skivan kommer att bli mer politisk, våra tidiga texter har en en feministisk underton, men kommande albumet är mer övertydlig. Försöker säga mer än tidigare.

Undrar om det är sämre tider, men får inget tydligt svar. Diskuterar Anders Borg och plånboksekonomi, och det är uppenbart att Renée anser att klimatet hårdnat och att marginaliserade människor fått det svårare. Lämnar politiken för litteratur. Vi tangerar Morrisseys förkärlek inför Oscar Wilde, förklarar i förbifarten att hon inte läst litteraturvetenskap, men att hon gillar den typen av skönlitteratur.

– Nya skivan innehåller litterära referenser. Och singeln ”Passion for Water” är mer eller mindre baserad på Sara Stridsbergs ”Happy Sally” om simmerskan Sally Bauer. Har ristat in en hälsning till henne på vinylen. Det har gått många förbi, men det vore kul om någon gjorde kopplingen.

Renée berättar dock att musiken alltid kommer först, och att samtliga låtar mer eller mindre utgår från ett trumkomp.