***
Det är, som bekant, svårt att bli profet i sitt eget land och det är något som nu-folkbandet Mumford & Sons fått erfara den senaste tiden i England. Förutom att få flaskor kastade på sig av Mark E. Smith så har kolumnisten Jon Savage gått hårt åt dem och kallade bandets musik för ”Tory-lite rock” i The Guardian och pekade på gossarnas överklassbakgrund samt det faktum att David Cameron stoltserat med att lyssna på dem. Det hela är bara en del av en klassdebatt som pågått den senaste tiden och nådde en svåröverträffad kulmen när James Blunts ömma moder skrev ett upprört brev till BBC där hon beklagade sig över att kritiker dömde hennes son på grund av hans överklassrötter. Det verkar helt enkelt vara dags för en ny klasskamp i brittisk popmusik. Åtminstone om man får tro de artiklar som indignerat pekar på överklassbakgrunden hos artister som just Marcus Mumford, Chris Martin och Lilly Allen (för att bara nämna några) och frågar sig var som hänt med arbetarklassens konstform. Med andra ord exakt samma frågor som Blur vs Oasis-debaklet handlade om och ytterligare ett bevis för att 90-talet är tillbaka. Om nu någon behövde det.
***
Sverigeaktuella depprockbandet Interpol gör sig av med basister i en imponerande hastighet. Nu rapporterar Pitchfork att Dave Pajo lämnar bandet med omedelbar verkan och hänvisar till en press release med sedvanliga ömhetsbetygelser. Förra året slutade föregångaren Carlos Dengler och nu är det alltså dags för ombyte igen. När Interpol spelar i Stockholm den 7 mars är det med ersättaren Brad Truax (som tidigare bland annat spelat med Animal Collective) men vem vet hur länge han stannar kvar på posten. Bli inte förvånad om du ser en och annan trånande och hoppfull basist i publiken på Cirkus nästa måndag.
