Sarah Klang: ”Jag lyssnar främst på musik i researchsyfte”

Singelaktuella Sarah Klang begav sig till Stockholm, delvis för att hitta nya vägar, men sedan fyra månader är Göteborgs okrönta countrydrottning tillbaka på västkusten. Musikkarriären har dock följt en rakare väg – varje release har genererat fler lyssnare – och det breda genombrottet är inom räckhåll. Närmast väntar spelningar i Hamburg och Malmö.

Sedan hemkomsten har karriären följt samma mönster som kuggarna i ett kugghjul, där varje steg varit en naturlig följd av föregående och med tanke på nuvarande framgångsvåg finns ingen bortre gräns för Klangs fortsatta framgångar. Tredje och senaste singeln ”Left Me On Fire” är extraordinär i all sin enkelhet och det är bara en tidsfråga innan hela Sverige vet namnet på landets nästa stora röst. Hon har redan hyllats av Frida Hyvönen.

I somras stod Klang på en av Way Out West-scener, lovorden visste inga gränser och spelningen fick en helt ny publik att upptäcka artisten med den självutnämnda titeln ”The saddest countrygirl in Sweden”. Pressbilderna talar sitt tydligaste språk. Enligt huvudpersonen själv var hon dock övertänd.

”Responsen var överväldigande, dessvärre var jag aningen övertänd”

Kul att du fick chansen att spela på Way Out West. Det är inte en festival som är känd för att uppmärksamma lokala Göteborgsakter.

– Verkligen! Responsen var överväldigande, dessvärre var jag aningen övertänd. Lite pinsamt, skrattar Klang.

Med tanke på all positiv respons är Klang förmodligen relativt ensam om att se de negativa aspekterna. Det är dock utvecklande att vara självkritisk.

Det känns som att spelningen fungerade som en ögonöppnare för folk. 

– Ja, kan bara hålla med. Jag har även haft turen att få spela förband åt Frida Hyvönen på Storan i Göteborg. De kunde lika gärna ha plockat in någon mer känd. Jag var helt okänd. Därefter blev det Stockholm Music & Arts. Och som du säger, efter Way Out West-spelningen har uppmärksamheten ökat ytterligare. Det hjälper nog väldigt mycket att få spela på ställen där mer kända artister och band håller till. Intresset blir mycket större.

Hur upplever du den stadigt växande uppmärksamheten? Det har hänt ganska mycket på kort tid, ändå har du bara släppt tre singlar.

– Det har gått syndigt bättre hela tiden. För varje låt som vi har släppt har det blivit mer att göra – fler livespelningar och jag har träffat mer roligt folk. Fler och fler tycker även att musiken är bra. Det är kul att få spela på ställen där man kanske borde ha haft ett album i ryggen.

Omgivningens nyfikenhet väcktes emellertid redan innan debutsingeln ”Sleep” släpptes i maj förra året. Gjorde själv en kort intervju i mars samma år och alla som hört henne sjunga – inklusive undertecknad – har förtrollats av hennes starka närvaro. Varken musiken eller texterna tillför något nytt, men det saknar betydelse när genomförandet går att jämföra med giganter som Dolly Parton eller nämnda Frida Hyvönen. Nyligen blev det klart att Klang gästar årets upplaga av På spåret och med tanke på programmets publiksiffror kan det bli många tårar framför tv-apparaterna.

Medialt blir det knappast större än På spåret. Det är nog bara Melodifestivalen och Skansen som smäller högre. 

”Det är inga mainstreamartister som man tvingas se på varje dag, de vågar ta risker”

– Jag har förstått det! Det verkar vara väldigt många som gillar På spåret. Och jag har märkt att folk är väldigt nyfikna på att se vilka som spelar i år.

Hon fortsätter:

– Mycket beror nog på att Stefan Sporsén och Augustifamiljen har levererat väldigt intressanta musikgäster de senaste åren. Det är inga mainstreamartister som man tvingas se på varje dag, de vågar ta risker. Och det har blivit feta nummer, tänker bland annat på Amanda Werne. Hennes framträdande var så bra!

Skulle säga att det var bland det bästa som jag sett på tv i musikväg. 

– Håller helt med! Amanda är fantastisk. Själv har jag en månad på mig att spela in mitt avsnitt. Jag har tänkt ”att det är långt kvar”, men nu börjar det närma sig.

Det är din tv-debut. Det måste vara nervöst, även om programmet är förinspelat? 

– Ja, men det kommer nog att gå bra. Det är bara att gå dit och göra det man ska.

Hur mycket påverkas du av större sammanhang?

– Alla påverkas nog av stora händelser. Men jag är nog mer en person som blir påverkad efteråt, då kan jag vara helt utslagen. Jag blir väldigt trött. Speciellt om jag byggt upp något under väldigt lång tid. Man peppar sig själv och då kan jag bli ganska trött när allt är över. Det känns som att jag tränat i en vecka.

En klassisk urladdning.

– Man vill ju vara sitt bästa jag. Redo, trevlig och social.

Om Klang förmedlar hälften av närvaron som präglar videon till ”Left Me On Fire” är framtiden säkrad och hennes mål att leva på musiken är i hamn. Och det kommer även att innebära att det blir mindre jobb på pappans restaurang.

Vi genomför intervjun en söndagseftermiddag och personligen uppfattar jag ”Left Me On Fire” som en perfekt söndagslåt. Den främsta anledningen är att ljudbilden sprider lugn och det beror bland annat på den varma produktionen, som får mig att vilja stanna i sängen/soffan hela dagen. Oavsett väder. The Velvet Undergrounds ”Sunday Morning” och David Bowies ”Wild Is The Wind” är några av mina mer välkända söndagsfavoriter. Jag blir nyfiken på låtarna som fyller samma funktion för Klang.

Klang svarar med att ”Left Me On Fire” skrevs på en söndag, men trovärdigheten går att diskutera. Hon har nämligen ett skämtsamt sätt som utgör motsatsen till den sorgsna artistpersonan.

– Jag kan inte komma på någon egentlig söndagsfavorit, men lyssnar mycket på poddar. Speciellt på söndagar.

På tal om Bowie så är Klang en av artisterna som medverkar på Globen-tillställningen Sverige tolkar David Bowie (20 februari 2018) och bland övriga gästartister hittas Amanda Bergman, Dennis Lyxzén, Julia Frej, Ebbot LundgrenJenny Wilson och Magnus Carlson. Fler tillkommer.

Vilken är din relation till Bowie?

– Det är främst att jag vet att han är en musiklegendar och jag är uppvuxen med att alla i min omgivning säger att han är en ikon. Jag är inte jätteinsatt. Jag har lyssnat på ”‘Heroes'” väldigt mycket, men det är bara en låt. Gillar det soundet. Men han har gjort så sjukt mycket låtar, ändrat stil och varit före sin tid. Det är ganska svårt att ta till sig allt på en och samma gång, men ska jag dyka ner i hans låtkatalog.

Klangs egna musik bär inga direkta likheter med Bowies låtkatalog, även om 1971 års ”Eight Line Poem” äger samma rotade känsla som ”Sleep” och ”Left Me On Fire”. Hon har dock en tydlig önskan och det är att inte tilldelas uppgiften att tolka ”Let’s Dance”. Bowies megahit från 1983.

– Jag har ingen aning om låt ännu, men arrangörerna kommer kanske att ge mig en av Bowies mindre kända låtar. Jag är dock jätterädd för att tilldelas ”Let’s Dance”, påpekar Klang och nynnar på refrängen. Den är så flummig. Pratsång och en massa andra underligheter.

Hon fortsätter:

– Men jag ser detta som en härlig chans att lyssna in mig på honom. Det ska bli kul.

Jag vill inte utnämna mig själv till någon form av Bowie-expert, men jag har lyssnat på Brixton-legenden mer eller mindre hela mitt vuxna liv (listade nyligen 50 anledningar att helgonförklara David Bowie). Fram till nu har jag dock varit totalt ointresserad av att se olika artister tolka Bowie, men jag är ärligt nyfiken på Klangs framträdande och planerar att besöka Globen i februari nästa år.

I tidigare intervjuer, situationen är densamma vid detta samtal, tenderar Klang att prata om sin musik i vi-form och personen som åsyftas är producenten och gitarristen Kevin Andersson. Tillsammans har de spelat in Klangs kommande fullängdsdebut Love In The Milky Way – ett album som varit klart en längre tid.

”Nu är det klart och jag vet inte riktigt hur de blev det, men jag har ju tydligen skrivit den”

Hur har debuten och låtarna växt fram? Finns det någon formel? [SKRATT]

– Jag har svårt att svara på frågor om hur låtar kommer till. Jag har skrivit ganska länge på albumet som släpps i februari, så allt är lite rörigt. Nu är det klart och jag vet inte riktigt hur det blev det, men jag har ju tydligen skrivit den, skrattar Klang.

– När det gäller ”Left Me On Fire” så satt jag mycket med Kevin och vi fick snabbt feeling. När vi fixade med demolåtarna i hans lägenhet så framträdde ganska snabbt en bild av hur låten skulle utformas. Vi ville att det skulle vara en ballad, att den skulle vara klassiskt uppbyggd och att det inte skulle hända så mycket. Kanske inte ett jättebra singelalternativ, just för att den är fyra minuter och att det inte finns något som fäster omedelbart. Men det är väldigt kul att folk tagit till sig den.

Men det kan nog vara nämnda beskrivning som lockar publiken. Många är nog trötta på det lättsmälta och hitorienterade. 

– Den har fått en hel del rotation på P3 och det har kommit en hel del mail från folk som berättar hur mycket de tycker om låten. Oerhört smickrande och kul. Många verkar tilltalas av lugnet. Sen har jag märkt att de klipper bort introt, antar att musiken inte kan vara för tillbakalutad.

Lyssnar du själv mycket på musik?

– Jag lyssnar främst på musik i researchsyfte, vilket är väldigt tråkigt, men jag kan lyssna på en speciell skiva innan jag själv ska skriva eller om jag blir tipsad av Kevin. Han kan göra en lista och sedan lyssnar jag helt utan ifrågasätta.  Jag är väldigt dålig att lyssna på musik och sedan har jag inte haft någon fast boplats det senaste, så det har inte varit så lätt att hitta tid. Jobbar hellre med min egen musik, skrattar Klang.

Klang berättar att de varit i Sardinien – väster om den italienska halvön – för att påbörja arbetat med uppföljaren till nämnda debut. Målmedvetenheten och driver är imponerande.

Hur viktig är miljön när du skriver låtar?

– Jag har ingen tidigare erfarenheter av att åka iväg och skriva musik, men jag ville hitta ett alternativ när jag påbörjade arbetet med nästa skiva, nu när första är klar. Vill kunna jobba så fort som möjligt med andra skivan. Alternativet var antingen att göra som förra gången, att sitta hemma i sin tråkiga lägenhet eller så kunde vi sticka iväg någonstans tillsammans. Det blev lite mer intensivt, men jag vet inte vad som passar mig bäst egentligen.

Kan du utveckla Kevins roll? Ni verkar ha en sån nära relation. 

– Kevin har en jättestor roll. Jag vet inte hur andra jobbar med sin producent, men han är också min elgitarrist, så det blir naturligt att lägga soundet tillsammans. Han har varit med och komponerat många av låtarna, medan jag är ensam textförfattare. Ofta har jag skrivit låtarna superbasic på akustisk gitarr, jag är inte gitarrist egentligen, men det är Kevin, och det innebär att han kan komma in och utveckla en låt. Det är skönt att kunna dela låtskrivandet med någon annan.

Och så har enmansprojektet Klang utvecklats till ett fullskaligt band. Det måste ha påverkat ditt skapande en hel del?

– När jag började var det bara jag på gitarr och en kompis på keyboard, Jens [Randrup]. Sen blev det en trio. Men samtliga singlar är fullbandslåtar. Målsättningen har alltid varit att ha ett fullband och hela debuten är skapat av ett fullband. Sen är det omöjligt att alltid åka omkring med ett helt band eftersom det kostar en massa pengar.

Och nu är det dags för Hamburg (torsdag) och Malmö (fredag). 

– Hamburg ska bli kul, det är en showcase-festival som heter Reeperbahn. En större variant av Where’s The Music? i Norrköping, med mer fokus på internationella akter.

– I Malmö har jag aldrig spelat tidigare, men jag har bara hört bra grejer om Plan B [klubben]. Det är många av mina kompisar som åker dit för att se på spelningar och jag ville verkligen klämma in en konsert i Malmö, just för att jag aldrig spelat där tidigare.

”Och jag blir fort sömnig och så börjar jag tipsa om YouTube-klipp istället för att göra musik”

Efter att ha sett dig live vid flera tillfällen, så ger du bilden av att vara en scenmänniska. Men hur är ditt förhållande till studion?

– Jag tycker inte att det är superkul att vara i studion, blir lätt oinspirerad där. Jag vet inte riktigt vad det beror på, men jag känner mig väldigt oteknisk när jag är i en studio och det känns som att jag är i vägen. Jag kan inte hjälpa till med någonting, inte ens sätta på en mick, skrattar Klang. Och jag blir fort sömnig och så börjar jag tipsa om YouTube-klipp istället för att göra musik.

– Att spela live är det som jag tycker är roligast med musik. Jag kan inte säga att jag alltid älskar att skriva musik heller, men jag gör ju det uppenbarligen.

Och väldigt bra också.

– Du förstår vad jag menar, det är inte så att jag går upp på morgonen och nu ska jag skriva det här. Sen är det väldigt kul att se ett helt album ta form, man känner sig väldigt pepp och glad efteråt.

Jag är medveten om att jag låtit som en äkta fanboy genom hela intervjun, men det kan inte hjälpas och fortsätter Klang att övertyga som på senaste singeln, är risken stor att det blir fler artiklar i samma anda. Nu rekommenderar jag alla skåningar att bege sig till Malmö på fredag.