NONONO klär känslorna i ord

NONONO_05 kopia

Fyra år har gått sedan NONONO erövrade världen och anslöt till raden av framgångsrika svenska popexporter. Trion, bestående av sångerskan Stina Wäppling och de två erfarna producenterna Tobias Jimson och Michel Flygare, är nu tillbaka med singeln ”Masterpiece”.

Under tiden som gått sedan senast har Stina bland annat gjort flera längre ensamresor till Bali, Sri Lanka och Indien och gjort klart sin kandidatexamen i psykologi. Samtidigt har Tobias och Michael skrivit låtar till bland andra Madonna, Tove Lo och Zara Larsson. NONONOs hit ”Pumpin Blood” har sålt guld i USA och användes av Hillary Clinton som officiell kampanjlåt under valet. Vi kollade läget med Stina Wäppling.

Er nya singel ”Masterpiece” handlar, enligt promotexten, om konstruerad social verklighet. Varför har du valt att skriva om det ämnet?

– Jag tycker det är intressant med gränsen mellan subjektiv och objektiv verklighet. Att den upplevs så tydlig men egentligen är så dunkel och formbar. Om tillräckligt många delar en subjektiv tanke så upplevs den som en objektiv sanning. Igår var jorden platt, idag är den rund. I övermorgon är den oval. Jag tycker att den socialt konstruerade verklighet som vi lever i är intressant att skriva om för att få distans och påminna sig själv om att den inte är ristad i sten.

”Jag tycker att den socialt konstruerade verklighet som vi lever i är intressant att skriva om”

Kommer dina texter till som ett svar på musiken eller hur går det till när ni skriver?

– Jag skriver nästan alltid melodi och text ihop. Hela texten behöver inte vara där men de huvudsakliga orden kommer direkt och skvallrar om vad låten ska handla om. Sedan blir det ett spännande utbyte när jag skickar mina skisser till killarna eller de skickar sina skisser till mig. Då svarar man varandra i musik. Ibland kommunicerar vi sjukt bra och får till något som vi alla kan enas kring. Ibland pratar vi förbi varandra och får börja om på ny tråd.

Du studerar ju psykologi parallellt med musiken. Tycker du att det finns några likheter? Har du lärt dig något från psykologin som du har kunnat använda i tillvaron som sångerska i NONONO?

– För mig handlar båda sakerna om att klä känslor i ord och att försöka uttrycka sitt inre. Jag känner mig alltid som lyckligast när jag delar känslor med andra så jag tror att båda mina sysslor drivs av det. På ett personligt plan tror jag att psykologin varit en tillgång då jag blivit bättre på att förstå mig själv. Det är ju faktiskt det allra svåraste!

– Att till exempel avgöra om en dålig känsla i magen beror på ”bra” eller ”dålig” nervositet. Om jag borde säga ja eller nej. Det är en pågående process. Jag tror aldrig att jag helt kommer att förstå mig själv. Och om jag gjorde jag det skulle jag nog bli sjukt uttråkad!

Under tiden som har gått sedan förra albumet har du hunnit resa en del på egen hand. Vad lärde du dig av det?

– Jag blir väldigt provocerad och känner mig begränsad av att vara rädd för saker. För mig handlade det mycket om det. Jag har alltid tyckt att det känts skrämmande att resa själv. Både ensamheten och ansvaret. Jag tänkte att om jag kan leva ensam på en helt ny plats så är jag helt självförsörjande. Jag behöver inte någon eller något annat så jag kan gå efter vad jag själv vill. Det var en väldigt befriande upptäckt.

Hillary Clinton använde ”Pumpin Blood” som kampanjlåt under valet. Varför tror du att hon fastnade för den låten?

– Låten handlar om fria aktiva val så jag tycker att den passade. Jag blev väldigt glad när hon ville använda den och väldigt ledsen när hon förlorade valet. Nästan inga av mina texter handlar om kärleksrelationer. Det är mer filosoferande kring mänskligt varande och på ett sätt är det ju också vad politiker gör. Därför tror jag att vår musik är enklare att använda i ett sådant sammanhang än till exempel Britney Spears ”Oops! I Did It Again”.

”Det är mer filosoferande kring mänskligt varande”

Som så många andra svenska internationella popframgångar slog ni igenom i USA före Sverige. Vad tror du egentligen att det beror på?

– Vår musik kanske låter exotisk och spännande för dem? Vi lever ju och gör vår musik i Sverige och influeras av allt från rytmen av stan till de nordiska årstiderna precis som andra svenska låtskrivare. Så vi kanske stack ut i USA och bidrog med något nytt till ljudbilden? Hur och varför musik träffar människor så olika är ett mysterium för mig med.

Vad har ni för planer framöver nu när singeln är släppt!

– Vi ska in i replokalen och sätta ihop en ny setting till vår musik, så att vi kan åka ut och spela upp det som vi har hållit för oss själva så länge. Det ska bli väldigt kul men vi är också lite ringrostiga efter två års paus från spelningar så lite nervöst är det. Men på ett bra sätt!