Franska hiphopproducenten Azaia går sin egen väg

För några år sedan stötte jag av en tillfällighet på en skiva av en fransk hiphopproducent vid namn Azaia. Plattan, som släpptes via det franska bolaget Marvel Records, tilltalade mig verkligen. Speciellt när jag såg det skräckfilmsinspirerade omslaget med en galen vetenskapsman (Azaia) som håller på att experimentera på en persons hjärna.

Skivan hette passande nog Re-Animations och musikmässigt stack den verkligen ut från resterande album som släpptes på Marvel Records. Detta var tre år sedan och jag har inte hört speciellt mycket om Azaia sen dess.

Men för några veckor sedan släpptes en skiva av Jupiter A.K.A. vid namn The Great Red Spot via det nystartade skivbolaget Brain Connection 1978.

Jupiter A.K.A. är en trio av producenter, Kyo Itachi, Astronote och nämnda Azaia. I samband med att jag lyssnade på plattan fick jag även upp ögonen för bolaget som visade sig vara drivet av Azaia själv. I och med detta korsades våra vägar igen. Jag styrde upp en intervju.

Tre år har gått sedan du släppte Re-Animations, vad har du fyllt din tid med sen dess?

– Det var mitt första soloalbum som producent, en platta som jag hade arbetat på under ett antal år. Skivan släpptes 29 april 2014 och jag signade med Marvel Records 2009. Efter det blev det att promota albumet. Det var en grym upplevelse och tack vare internet var det lätt att sprida internationellt. Vi fick även jättebra respons från undergroundscenen.

Skulle du påstå att du fått mer frihet att göra som du vill på nya skivan nu när du driver ett eget skivbolag?

– Ja, absolut. Jag arbetar mycket snabbare, vilket gör att jag inte behöver inte slösa lika mycket tid. Jag vet liksom mer eller mindre hur jag vill ha det och vilken väg jag ska gå.

Vad var anledningen till varför du valde att starta Brain Connection 1978?

– Det är en helt ny utmaning. Att släppa skivor, men att det verkligen är min egen stämpel. Sen vill jag även kunna utveckla nya koncept och så, samt ge andra producenter en chans. Plus att innan jag kunde släppa riktiga plattor själv, så var jag ute och köpte dem. Jag är i princip beroende av skivor. Och med all digitalisering numera är det många som struntar i att ge ut just fysiska plattor. Speciellt här i Frankrike. Och av dessa finns det många riktigt grymma producenter som jag vill kunna ge en hjälpande hand.

”Grejen är att jag alltid varit väldigt involverad i bolagen jag varit signad på vilket gjort att jag kunnat utvecklas”

Vad har varit svårast med att starta ett eget bolag?

– Grejen är att jag alltid varit väldigt involverad i bolagen jag varit signad på, vilket gjort att jag kunnat utvecklas. Så just nu när jag driver mitt eget bolag är det ganska soft. Vårt första släpp (The Great Red Spot) fick överraskande bra respons. Efter två veckor hade vi sålt av alla vinylversioner och just nu är det bara några få CD-skivor kvar att köpa.

Själv föddes mitt intresse för fransk hiphop då jag blev introducerad för det genom Wu-Tang via samarbetsplattan med IAM. Men för det mesta är det grupper med både producenter och rappare. Hur kom det sig att du valde att gå producentvägen?

– Mitt intresse för hiphop föddes på 80-talet då jag utanför mitt fönster såg folk dansa på kartongbitar. Efter det provade jag allt inom hiphop, men mitt största intresse på den tiden var faktiskt basket. Jag spelade i olika nivåer inom franska mästerskap, men blev dessvärre skadad 2001 – vilket gjorde att fick spendera en tid sängliggandes. Det var då min bästa vän Kyo köpte mig en MPC. Jag prövade den och förälskade mig direkt. Några dagar senare gav jag honom pengar för att köpa all utrustning jag behövde och det var då allt började.

Vilka producenter inspirerar dig?

– Jag skulle vilja dela upp det i olika definitioner. Jag ser det mer som en blandning av beatmakers och producenter. Producenter som Dr Dre och Quincy Jones är inspirerande för mig att göra ett album. De har en vision och en plan att göra den bästa plattan som möjligt. Sen finns det de som inspirerar mig på andra sätt som Da Beatminrez med Boot Camp Click, RZA med Wu-Tang, Eric Simon med Def Squad, Dj Premier med Gang Starr Foundation, Organized Noize, D.I.T.C. för att bara nämna några. Och det är väl en blandning av allt detta som är vad vi vill göra med Jupiter A.K.A.

Du har jobbat ihop med flera olika rappare både solo och med Jupiter A.K.A. Hur började dessa samarbeten?

– Kyo har en massa kontakter via internet. Vi gjorde våran första collab via Myspace. Tittar jag tillbaka på den tiden kanske det inte var det fetaste man gjort. Fram till 2004 höll vi faktiskt alla låtar hemliga. Men efter 2005 så lyckades vi sprida vår musik, först inom Frankrike men sedan över gränserna. Med Re-Animations, (passande för skivans koncept) kopplade vi ihop kablarna med olika rappare och behöll de mest passande. Men skämt å sido – så är det olika relationer som byggts upp under åren.

Jupiter AKA 2

Vad har varit den största skillnaden mellan att arbeta solo på Re-Animations och tillsammans med andra producenter på The Great Red Spot?

– Inte speciellt stor skillnad faktiskt. På Re-Animations fick jag mycket hjälp av Venom och McZombi (två artister från Marvel) så även om jag var själv bakom mixerbordet, hade jag ändå “kritiska öron” till hjälp. Nu i en grupp är det lite samma sak. Förutom att vi samarbetar gällande produktionen och pratar mycket emellan oss, så vet alla i slutändan var vi har varandra. Kyo sköter alla samarbeten, Astronote står för mixning och mastring och jag har hand om allt när det kommer till strategin kring skivsläpp.

Gällande samplingar, är du en gammal själ som ägnar sig åt “cratedigging” eller blir det mest digitalt?

– Ärligt talat kör jag på vad som helst. Vinyler, CD, mp3, TV. Det enda jag inte samplar är från YouTube. Men personligen föredrar jag vinyler.

”Mestadels blir det en salig blandning av stilar när jag gör mina loops”

Håller du dig till någon speciell genre när du samplar eller blir det mer av en mix av olika stilar?

– Mestadels blir det en salig blandning av stilar när jag gör mina loops. Men grejen är att jag lyssnar på musik alltid, morgon till kväll. Vare sig jag är hemma, i bilen eller om det är på telefonen… Var som helst! Jag vill kunna förstå vad musiken förmedlar. Det är en grej som jag läste i en intervju med Large Professor, att han alltid lyssnade på hela låten när han samplar, något jag tog till mig.

Vad har varit svårast när det kommer till att jobba som en trio av producenter (Kyo och Astronote)?

– Allt är lugnt mellan oss. Vi startade med att producera beats kring samma år. Vi har hela tiden respekterat varandra och har alltid kunnat vara ärlig med varandra om någon ide eller något beat skulle suga.

Varför valde ni att nästan enbart arbete tillsammans med rapparen Nolan the Ninja på detta album?

– Vi började med The Great Red Spot i maj 2016. Och enda sen dess har vi velat samarbeta med en ung MC. Mina och Nolans vägar korsades redan 2013, jag föreslog honom för Astro och Kyo – de var lika sålda som jag.

Till sist, om du får välja vilka tre personer (död eller levande) att jobba med. Vilka skulle de vara?

– Om jag får välja från vilken tidpunkt som helst skulle jag nog säga: Pharoahe Monch, Redman och Big Pun (RIP). Det är massa fler, men de tre är gjutna. På tal om Big Pun, checka in hans son (Chris Rivers) – om han omfamnas av grymma producenter kommer han gå långt.

Jupiter A.K.A. – The Great Red Spot släpptes förra månaden och är verkligen ett hett tips. Kolla även in Azaias soloskiva Re-Animations som efter tre år fortfarande går varm på min skivspelare.