Festivalrapport: Svalövsfestivalen 2017

HYMNs Jonatan Södergren imponeras av en festivaldebutant som kan komma att fylla en viktig funktion för såväl Svalövs kulturliv som nya artisters möjlighet att nå ut till mindre samhällen runt om i Sverige.

Med sitt hemtrevliga format och lockande bokningar känns Svalövsfestivalen som ett mellanting av Tantoklafset och Parklifefestivalen – fast i en mindre kommun i Skåne där utbudet av den här typen av kulturliv kanske inte är så stort.

Efter att ha bilat ner från Stockholm till den lilla Skånekommunen Svalöv är det första jag slås av hur idylliskt och fridfullt allting är; det är inte ett moln på himlen, gula ängar upphör aldrig sträcka ut sig mot horisonten, och i tjugofem graders värme hade det knappast kunnat gå att välja en bättre dag att anordna en festival på.

svalov9

Bakom Svalövsfestivalen ligger den ideella kulturföreningen Sextio Grader som består av elever från Fridhems folkhögskola. Det är också några av dessa som öppnar den soldåsiga eftermiddagen med lågmäld jazz som gör sig helt perfekt på den pimpade fotbollsplanen som får agera festivalområde dagen till ära. Utöver DJ:s så har de också bjudit in flera uppstickande band som spelar alltifrån pop till elektronisk musik.

Den första akten efter bakgrundsjazzen är Impulsed. Ledda av vokalisten Ellen Mårud är det en soulig synthpop-kvartett med såväl organiska som experimenterande inslag i sin musik. Enkla melodier kryddas med effekter och röstprocessorer vilket inger ett lika sofistikerat som catchy intryck.

Därefter spelar Chez Ali som är Elias Mahfoud från Steve Buscemi’s Dreamy Eyes soloprojekt. Utöver sitt charmiga, bedårande mellansnack imponerar han med sin somriga musik som låter lite som en mix av King Krule och Mac DeMarco. Trots att ena gitarristen fastnat i trafiken upplever jag det inte direkt som att någonting saknas i ljudbilden. Med tanke på vilket momentum som byggts upp kring Steve Buscemi’s Dreamy Eyes (som för övrigt uppträdde på Popagandas släppfest på Färgfabriken kvällen innan) det gångna året, så ska det bli spännande att följa Chez Aliz utveckling då Elias här tillåts utforska sina egna idéer fullt ut – vilket ger uttryck för rätt annorlunda vibes.

svalov6

Delagoon har radat upp en serie singlar, från den nerviga Köpenhamnspunken på ”Somehow” till lite mer kommersiellt poppiga ”Under Influence”, och förbereder sig nu inför släppet av sin debut-EP i juni. Om deras musik skulle beskrivas som en blandning av indie och punk så är det garanterat mer indie på skiva och mer punk när de spelar live. Och en av deras starkaste låtar live är ”Ideology” där de visar upp sin råaste sida; det är också under den låten som publiken börjar strömma mot scen och släppa loss. Andra låtar som ”Generator” och ”New Sensation” visar också att deras bästa låtar ännu inte har släppts, vilket tyder på att vi med all sannolikhet kommer få höra mer av Delagoon under den närmsta tiden.

Kvällens sista akt är Stockholmsduon BANGS som går på lagom till att solen gått ner. Det är festivalens enda helt och hållet elektroniska akt, så mörkret gör dem bara väl. Och som bandets ena hälft Nicole Khadivi sa när jag intervjuade dem för ungefär ett år sedan, “Det bästa är att bara blunda och lyssna”.  Det är alltså inte riktigt musik att dansa till utan snarare något eskapistiskt att försvinna in i. Något som eventuellt skulle kunna ge deras framträdanden ytterligare dimensioner vore om de använde sig mer av uttrycksfulla bakgrundsfilmer, men det är å andra sidan också väldigt enkelt att bara uppskatta deras spontana attityd.

svalov5