Scream Bloody Gore – ett album som förändrade musikhistorien

DeathSBG

Att välja en enda hårdrocksplatta från 1987 är svårt. Under året släpptes en rad genre- och karriärdefinierande skivor.

Bathory fick med Under the Sign of the Black Mark sitt genombrott. Helloween steg in i en helt ny värld med Keeper of the Seven Keys Part I. Candlemass gick från kult till folkhem med Nightfall. Napalm Death albumdebuterade med Scum. Guns N’ Roses tog omgående över världen med Appetite for Destruction. King Diamond släppte Abigail. Testament cementerade Bay Areas thrash-position med The Legacy.

Men det är inte någon av de skivorna som blir mitt val. I stället väljer jag den debut som förändrade musikhistorien och just i dag fyller 30.

Chuck Schuldiner startade tillsammans med vapendragarna Kam Lee och Rick Rozz – båda senare i Massacre – bandet Mantas i Orlando redan 1983. Trion bytte snart namn till Death och kort därefter byttes även Lee och Rozz ut. Schuldiner testade ett par olika sättningar och flyttade fram och tillbaka mellan de amerikanska kusterna, men blev inte nöjd förrän Chris Reifert hamnade bakom trumsetet i januari 1986.

I april samma år kom demon Mutilation. Chris trummande allt vad tygen höll och Chuck gjorde resten; sång, gitarr och bas. Demon spreds över världen och duon fick snabbt skivkontrakt med Combat.

Death började den sommaren spela in sin debutplatta i Florida. Varken bandet eller Combat var nöjda med hur det lät, eftersom ljudteknikerna inte hade en aning om hur det faktiskt skulle låta. Chuck och Chris – båda vid tillfället blott 19 år – flögs därför till Los Angeles för att spela in med Randy Burns, då mest känd för att ha rattat ljud åt Possessed och Megadeth.

Death87

Resultatet blev häpnadsväckande. Från de klassiska riffen och skriken i ”Infernal Death” via nästan hittiga ”Zombie Ritual” till titelspårets totala kaos – Scream Bloody Gore är än i dag dödsmetallens mesta mästerverk. Låtstrukturerna, soundet, de råa texterna och Chucks sångstil bildade den skola som gällt i 30 år.

Omslagslegendaren Ed Repka anlitades för att måla det ikoniska konvolutet. Baksidans bilder visade en trio, trots att den tredje medlemmen John Hand inte spelade en ton på skivan och inte var kvar i bandet när plattan släpptes.

Chuck och Chris gick skilda vägar kort efter debuten, då Chuck ville flytta tillbaka till Florida medan Chris inte ville lämna västkusten. Chris bildade några månader senare nästan lika inflytelserika Autopsy. Chuck kom att släppa ytterligare sex Death-album, varav flera anses vara bland de ädlaste som står att finna i de respektive genrer de verkar inom.

Ödmjuke Chuck Schuldiner tog sällan åt sig någon ära, men den inverkan hans låtar och Deaths första platta hade – och fortfarande har – på extremmetallen går inte att överskatta. Scream Bloody Gore blev ett riktmärke för dåtidens dödsmetallband och refereras till än i dag.

Men det räcker inte där. Death skulle också komma att förändra musikhistorien ännu en gång, genom att ha en stor del i att Morrisound-studion blev i stort sett synonym med amerikansk death metal. De klassiska debutplattorna från Morbid Angel, Deicide, Obituary och Cannibal Corpse spelades alla in där, efter att Death använt studion för sin andra skiva, framgångsrika Leprosy.

Chuck Schuldiner avled i lunginflammation på Lucia 2001, efter att hans kropp försvagats av två och ett halvt års kamp mot hjärntumörer. Han blev 34 år.