Make A Noise Malmö på Babel – synth, goth och electro i toleransens namn

KaS Product. Foto: Petter Duvander
KaS Product. Foto: Petter Duvander

RTSI – Rätten Till Sin Identitet jobbar med att uppmärksamma och motarbeta diskriminering av subkulturer. I boken Våra Berättelser kan man läsa inlägg från bland annat unga emos, gothare och hårdrockare som har blivit mobbade i skolan, misshandlade, jagats av epatraktorer eller avvisats från föräldrahemmet på grund av sin stil.

Synth- och gothevenemanget Make A Noise Malmö, med hela sex liveakter på Babel, presenteras av RTSI med hjälp från bland andra Malmös synthklubb Neostalgia och gothlabeln Nangijala Records. Och det är kvällens mest långväga gäst som knyter an starkast till temat.

Trubaduren, illustratören och skräckmedia-personligheten Aurelio Voltaire har kallat sig goth sedan början av 80-talet. Ikväll är han något av en subkulturell motivationstalare. Mellan den (rätt harmlösa) skräckkomiken i folknummer som ”To The Bottom of the Sea” berättar han om hur mobbningen under tonårstiden i New Jersey var på väg att driva honom till självmord. Och om hur han en dag lyckades vända situationen.

KaS Product. Foto: Petter Duvander

KaS Product. Foto: Petter Duvander

Kvällens verkliga utropstecken är dock den andra utländska akten. KaS Product bildades 1980 av keyboardisten (och f.d. mentalvårdaren) Spatsz och jazzsångerskan Mona Soyoc. Den franska coldwave-duon har förblivit en obskyritet men ”återupptäcktes” i mitten av 2000-talet när electroclash-vågen plötsligt fick deras otyglade DIY-sound att ligga helt rätt i tiden.

Det är Mona som är kvällens självklara stjärna. Den oerhört karismatiska frontkvinnan äger showen från första ögonblick. Hennes scenpersona skulle kunna liknas vid en svartklädd, teaterintresserad Iggy Pop. Musikaliskt utmärks de av kontrasterna mellan Monas skolade jazzröst och de kalla, mekaniskt klingande synthljuden.

Det ligger nära till hands att jämföra med Suicide, kanske främst i ”hitten” ”Never Come Back”. Men KaS Product är bredare än så. Kvällens set spänner från rak melodiös electropunk, som ”One Of The Kind”, till rent knas som ”Pussy X” – ett elektroniskt jazznummer där Mona spelar både en vildsint huskatt och dess sargade matte.

Bland de svenska akterna är det framför allt glädjande att se hur långt den hårda EBM-duon Spark! kommit med nya sångaren Christer Hermodsson (tidigare mest känd som Crull-E från S.P.O.C.K). Genom att låta mörkret och allvaret ta större plats jämte den absurda (rätt barnsliga) humorn har de funnit ett mer eget intryck. Ikväll har den tunga duon inga problem med att fylla Babels scen.

Kvällen bjuder också på stabila spelningar med synthpopakten Machinista, 90-tals-goth-storheterna Dark Side Cowboys och en väldigt rolig öppning från komediakten Strauss ex Machina (tänk ett gotiskt Tyskarna Från Lund). Allt i toleransens namn.