10 filmmusikaler alla borde se

RHPS1

Musikaler är kanske inte den mest uppskattade filmgenren i dagsläget, men det finns gott om guldkorn att lyfta fram från historien. Joseph Pollack tipsar om tio favoriter, samt de bästa låtarna från de valda musikalerna.

Jag får ofta höra meningen ”jag gillar inte musikaler”, och det är som filmnörd ungefär lika tröttsamt som att höra meningarna ”boken är bättre än filmen” eller ”jag tittar inte på svartvit film”. Det är inte så mycket åsikt som att det egentligen bara handlar om en slapp okunnighet som försöker rättfärdigas. Jag tänkte därför slå slag i saken att ge er tips på tio musikaler som ni alla borde ge en chans – även ni som ”inte gillar musikaler”.

10. Rocky Horror Picture Show

Det här är en av världens mest kända kultfilmer, som hyllade/parodierade B-skräck och science fiction-rullar från tidigare decennier. Även om det gick åt pipan med den här filmen vad gäller de initiala försäljningssiffrorna, så är en visning idag mer av ett stort jippo än en vanlig filmvisning. Där besökarna klär ut sig och ska göra ett antal aktiviteter under filmens gång. Jag såg den själv på Roskildefestivalen 2009, men hade bara med mig en tidning (som man ska sätta på huvudet när det regnar). Övrig publik var dock mycket mer ambitiösa med utklädnader och rekvisita. Filmen i sig är ett färgglatt och sprakande spektakel som håller än.

Bästa låt: ”Sweet Transvestite”

9. Trollkarlen från Oz

En film som är omöjlig att exkludera med tanke på hur historiskt betydelsefull den är. Det var inte världens första färgfilm, men den var nog först med att utnyttja det till fullo. Att dessutom den “vanliga” världen är svartvit gav en väldigt maffig introduktion till Oz. Kan ni tänka er att se denna på bio på 30-talet efter att ha spenderat de senaste tjugo åren med att skratta åt Charlie Chaplins föregångare till Mr. Bean?

Bästa låt: ”Over the Rainbow”

8. Hair

Musikalförfattarna till Hair kunde inte varit mer rätt i tiden då de 1968 satte upp Hair off-Broadway, och den blev genast en stor musikalsuccé. Flera av låtarna användes i demonstrationer mot Vietnamkriget. Den skapade också rätt stor kontrovers då musikaler vanligtvis inte hade så tydliga referenser till sex och droger. Film blev den först tio år senare då de flesta i hippierörelsen börjat bli sell-outs, vilket kanske inte känns lika rätt i tiden. Men det är likväl en bra musikal.

Bästa låt: ”I Got Life”

7. Pitch Perfect

Pitch Perfect var en oväntad positiv överraskning 2012. Man trodde inte att en collegefilm om ett gäng tjejer som tävlar i acapella skulle vara bra, än mindre riktigt rolig. Men med en av manusförfattarna till tv-serien 30 Rock som låg bakom skapades en riktigt bra musikalfilm. Brittany Snow som annars mest fått spela intetsägande karaktärer i tidigare filmer, visade sig ha en komisk timing på Marilyn Monroe-nivå. OBS: Vad du än gör, se inte den fruktansvärt dåliga uppföljaren!

Bästa låt: ”Party in the U.S.A”

6. West Side Story

Det är en lite märklig idé, att köra en remake på Romeo & Julia, men göra om det till något slags raskrig på New Yorks gator. Om det hade gjorts en svensk variant om nazister och invandrare så hade i alla fall jag haft lite svårt att sympatisera med den snälla nazisten. Men låt gå, vi ser till att köpa storyn eller intalar oss att det bara handlar om två vanliga gäng som bråkar. West Side Story är troligtvis den musikal som har flest låtar som alla skulle känna igen. Lite som att Beatles troligtvis är det band som de flesta känner igen när de hör. Förutom detta är dansnumren, det ålderdomliga New York-språket och Shakespeares grundstory alldeles rimliga anledningar att se om den här Oscarsvinnande pärlan.

Bästa låt: ”America”

5. Chitty Chitty Bang Bang

Denna hysteriska 60-talsmusikal handlar om en uppfinnarpappa som åker iväg med sin flygande bil (som av någon anledning döpts till Chitty Chitty Bang Bang) på ett äventyr. Det här är troligtvis en av listans roligaste musikaler och man förvånas inte av att författaren Roald Dahl delvis ligger bakom manuset till filmen. Ett tips är att sätta igång den här nästa gång du och lillkusinen ska se en film, istället för att se Frozen för tjugonde gången.

Bästa låt: ”You Two”

4. South Parker: Bigger, Longer and Uncut

Jag skulle kunna skriva flera sidor om den här filmen och hur pass mycket den personligen påverkat mig. Hur jag som högstadieelev under en längre tid såg denna varje dag. För mig är den här filmen perfektion. Det är den bästa blandningen av riktigt bra musik, bitande politisk satir och den dumroligaste kiss & bajs-humorn som finns. När det tidigt på 00-talet diskuterades huruvida TV och datorspel gjorde unga mer våldsamma så hade man velat visa den här filmen för alla moralpaniska människor så att de kunde inse hur fel de har.

Bästa låt: ”La Resistance Medley”

3. Singin’ in the Rain

Det här med nya medier är ju så himla knepigt. Särskilt när stumfilm ska bli spelfilm och du inte kan sjunga. Det är typ det Singin’ in the Rain handlar om. Om en man som tvingas skådespela med en kvinna han har väldigt svårt för, samtidigt som Prinsessan Leias mamma dubbar sångdelarna till den här andra skådespelerskan. Jag förvånas ständigt av hur högaktuella dessa filmer ännu kan vara. Jag såg om både Singin’ in the Rain och Casablanca relativt nyligen och med sitt rappa tempo hade de lika gärna kunnat göras idag.

Bästa låt: ”Singin’ in the Rain”

2. Cabaret

Hur lyckas man vinna åtta Oscarsstatyetter samma år som Gudfadern kommer ut? Jo, man gör en av tidernas bästa musikaler. Kontexten är väldigt tacksam att göra en något mer allvarlig musikal på också. Filmen utspelar sig på en Cabaret-klubb i Berlin där de i början gör narr av nazisterna för att sedan mer och mer ta deras parti. Det börjar därför som en väldigt putslustig musikal som blir mörkare och mörkare med tiden, precis som Tyskland på 30-talet med andra ord.

Bästa låt: ”Mein herr”

1. Spelman på taket

När det gäller mäktiga intron till filmer så är det ingen musikal som gör det bättre än Spelman på taket. Huvudpersonen bryter den fjärde väggen som en slags berättare, vilket är ganska vanligt i musikaler på scen, men något man försöker undvika mer på film. Det kan lätt bli långrandigt eller konstigt. Men den här filmen gör det med bravur. Det finns också ett flertal lager till den här filmen, dess bokförlaga av Sholem Aleichem som skrevs på jiddisch under den tiden som filmen utspelar sig. Så musikalen grundar sig i en väldigt verklig situation som en judisk rysk by i förrevolutionära tider kunde utsättas för. Förutom detta har vi hela dealen med “mina döttrar envisas med att inte dejta riktiga judar”-situationen. I det stora hela en episk historia med en stor god dos av klassisk judisk humor.

Bästa låt: ”Tradition”