Vanbot – Siberia

vanbot

Konceptet är nästan löjligt coolt; Vanbots tredje platta är inspelad under två och en halv vecka på resande fot längs transsibiriska järnvägen. Ester Ideskog tog i maj 2016 med sig Johannes Berglund (The Knife, Lykke Li, Eva Dahlgren) och Petter Winnberg (Amason) och åkte under 17 dagar de 783 milen mellan Moskva och Beijing.

Resultatet blev helt väsensskilt från Vanbots tidigare skivor. Den kliniska elektropop som kännetecknar de tidigare albumen har i princip noll att göra med det drömska, nästan svarta, ambienta som präglar Siberia.

Ester Ideskog har i intervjuer inför släppet sagt att de inte eftersträvade perfektion, vilket märks. Och det SKA märkas på en sådan här skiva, inspelad med en batteridriven åttakanalig portastudio. Resan hade ju faktiskt varit ganska meningslös om de fixat allt i en studio i efterhand.

Allra bäst mår Siberia när man lyssnar koncentrerat från början till slut, utan avbrott eller störande moment. Vissa enskilda låtar tenderar att kännas rätt vilsna om de tas ur sitt sammanhang. Helheten är därför nästan ett måste för Vanbots tredje platta.

Tre låtar står dock urstarkt på egna ben. Intressant nog kommer de på rad: ”On the Fly (Omsk)” är ultradrömskt 80-tal, ”Collide (Krasnoyarsk)” har plattans mesta melodi, och absoluta guldkornet ”Hard to Get Used to (Baikal)” består av en stilla elektronisk fond på vilken lagts en försiktigt plockande banjo och känslosam och effektkryddad sång – magiskt!

Om jag tolkar rätt så går det i stort sett att följa text-jagets tankebanor under resans gång. Texterna tycks först sökande, senare resonerande och till sist konstaterande.

På sätt och vis känns Siberia mer som ett konstverk än en skiva. Musiken är inte självklart i första rummet, utan får – i alla fall i mitt huvud – ofta stå tillbaka för Esters röst och för den atmosfär som genomsyrar skivan.

Jag tror inte att många i genren hade gjort det här konceptet bättre och det ska bli mycket intressant att se vart Vanbots fjärde album tar såväl henne som lyssnarna.

[Lisch Recordings, 7 april]

7