Fanny Gunnarsson Quartet – aktuella med nytt album och releaseturné

Den gångna veckan förgylldes av släppet av Fanny Gunnarsson Quartets andra album, Mirrors. Fanny känner vi från flera Malmöbaserade konstellationer som verkar i skarven mellan pop och jazz, men i sin ”egna” kvartett drar det mer åt renodlad jazz.

Mirrors är en lysande historia centrerad kring Fannys piano och röst. De tre övriga musikerna – Karolina Almgren (saxofon), Kristian Rimshult (bas) och Hannes Olbers (trummor) – smyckar ut de sju spåren på albumet med både stil och teknisk briljans. Sammantaget är Mirrors en fascinerande och stämningsfull musikalisk resa som bekräftar det jag varit inne på i samband med att jag skrivit om några av Havtorn Records guldkorn till skivsläpp tidigare – ung, svensk jazz mår väldigt bra för närvarande. Jag ställde några frågor till Fanny.

Berätta om din musikaliska bakgrund!

– Det har alltid varit mycket musik hemma när jag växte upp. Min mamma spelade gitarr, piano och sjöng och min pappa köpte mycket skivor. Jag har nog spelat och sjungit så länge jag kan minnas, men började inte ta lektioner i piano förrän jag var 12 år ungefär. Jag gick musikinriktning både på högstadiet och gymnasiet. På gymnasiet fick jag upp intresset för jazz och sökte in till olika folkhögskolor med den inriktningen. Jag kom in på S:t Sigfrids Folkhögskola utanför Växjö, där jag gick på jazzlinjen i två år. Efter det började jag på Malmö Musikhögskola där jag gick fem år som instrumental- och ensemblelärare med jazzinriktning.

Och hur bildades Fanny Gunnarsson Quartet?

– Vi bildades 2013 genom att jag fick ett skivkontrakt på skivbolaget Volenza genom pianisten Jan Lundgren. Jag hade haft honom som pianolärare på musikhögskolan och han tyckte att jag skulle spela in mina låtar. Först spelade jag och Karolina ihop under sommaren och i september kom Hannes och Kristian med i bandet. Vi spelade in skivan i november samma år så det var snabba ryck!

Medlemmarna har som så ofta i jazzkretsar en massa andra projekt. Fanny spelar även i We Float och Cure-a-Phobia, Karolina spelar i Sisters of Invention tillsammans med sin syster Malin Almgren och i hennes egna band KAALM. Kristian spelar bl.a. med Helena Josefsson & Kontur och är en av de drivande bakom Grand Cocktail Club (på Grand i Malmö). Hannes är verksam som jazztrummis både i Malmö och Köpenhamn.

Er förra skiva, Same Eyes As You, kom 2014. Har Mirrors arbetats fram långsamt sen dess eller är den en produkt av en kortare, sammanhållen session?

– Den har arbetats fram under tiden efter förra släppet. Förra skivan innehöll 12 spår, en blandning av gamla och nya låtar skrivna av mig. På den nya skivan är alla låtarna nyskrivna, vissa av låtarna skrevs nästan direkt efter förra skivan och vissa har skrivits närmare inspelningen. Men det har varit en lång process där låtarna verkligen fått mogna och hitta sitt rätta sound. Det känns skönt att släppa något som är helt och hållet nytt och skrivet för just detta band.

Känner du att du influerats av några specifika pianister? Vilka i så fall?

– De pianister jag nog influerats mest av är Thelonious Monk och Brad Mehldau. De har två helt skilda spelsätt men båda tilltalar mig mycket på sina olika vis. Monk spelar rytmiskt lekfullt med originella kompositioner, Mehldau spelar lyriskt och melodiöst med förkärlek för att tolka låtar från bl.a. Radiohead, Nick Drake och The Beatles. Det är band jag har lyssnat mycket på själv vilket ger det en extra dimension.

– Jazzvärlden är tråkigt nog extremt mansdominerad men jag har alltid haft lätt för att hitta inspiration inom andra genrer. Joni Mitchell, Kate Bush och Rickie Lee Jones är mina tre husgudinnor som jag antagligen har inspirerats mest av gällande låtskrivande, artisteri och att våga tro på mig själv och min musik.


Hur kom det sig att ni tog er an Björks ”Aeroplane” på den nya skivan?

Björk är stor förebild för mig och jag älskar verkligen hela hennes debutskiva där ”Aeroplane” finns med. Just ”Aeroplane” tycker jag är lekfull och rolig i sitt arrangemang samtidigt som texten är uppriktig och ärlig i sin enkelhet. Den kombinationen gillar jag – stämningen i musiken behöver inte alltid överensstämma med textens innehåll.

För den som känner Fanny som pianist från We Float (återkommande HYMN-favoriter) och Cure-a-Phobia kanske det kommer som en överraskning att hon även sjunger på många av Fanny Gunnarsson Quartets låtar. Men det rör sig inte om något plötsligt infall.

– Jag har alltid sjungit och spelat, det är väldigt sammankopplat för mig. De flesta låtarna kommer till på det viset, att jag nynnar en melodi eller improviserar text till musik. Sen gör jag klart själva musiken och slipar på texten ända tills jag verkligen måste bestämma mig, som till exempel inför ett gig eller en inspelning. Jag har sjukt mycket beslutsångest så jag är väldigt bra på att skjuta upp beslut tills jag bara måste bestämma mig.

Närmast åker Fanny Gunnarsson Quartet ut på en liten releaseturné. Man kan se dem på Victoriateatern i Malmö ikväll (21 feb), på Fasching i Stockholm i morgon (22 feb), på PM Vänner i Växjö (24 feb) och i Trollhättan (11 mar). Fler platser och datum kan tillkomma.